// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Albert Londres: Landevejens galejslaver
Digte

Spænding

Noveller

Roman

Krimi

Forside » Historie, Sportslitteratur

Albert Londres: Landevejens galejslaver

Skrevet af den 29. februar 2020 – 06:05Én kommentar

Det største og mest populære etapeløb i landevejscykling er Tour de France. Jeg vil ikke – helt subjektivt – sige, at det er det hårdeste eller det bedste. Jeg er langt større fan af Giro d’Italia, som byder på langt hårdere udfordringer. Men Tour de France har gennem sin tilskuerpopularitet og sin mediebevågenhed opnået en status som det i det mindste mest populære af sin slags.

Det er derfor heller ikke unaturligt, at netop Tour de France har kaldt på opmærksomhed fra både journalister og forfattere verden over. Hvad der kan komme som en overraskelse er, at det stort set altid har været sådan. Og hvis ikke det overrasker, så kan et helt særligt faktum måske få dig til at hæve øjenbrynene en smule: Tour de France er lettere i dag, end det nogensinde har været.

Albert Londres var en banebrydende fransk journalist, der var en af opfinderne af undersøgende journalistisk. Han rejste rundt til kolonier som Ghana, Indien med flere og skrev kritiske artikler om diverse forhold og var generelt en meget læst og anset journalist i sin stand. Og naturligvis kastede han også sit blik på Tour de France.

En serie artikler var Londres hånd til Le Petit Parisien er blevet samlet og udgivet som en lille oplevelsesbog på beskedne 96 sider. Men de lave sidetal er på ingen måde et udtryk for kvaliteten af indhold. For selvom sproget er lidt – skal vi sige – mere originalt end i dag, så er det en bog, der på godt og ondt følger i halen på rytterne, der kørte Tour de France i 1924. Og det var på mange måder et grusomt løb. I alt kørte rytterne 5.425 kilometer fordelt over 15 etaper. Og 60 af de 157 startende ryttere gennemførte løbet.

Ottavio Bettecchia blev den første italienske vinder af løbet og samtidig den første, der bar den gule førertrøje gennem hele løbet. Bottecchia vandt fire af løbets 15 etaper og vandt i øvrigt løbet igen året efter.

Londres skrev levende og fængende, og det kan være svært at forstå, hvordan rytterne kunne klare de voldsomme strabadser med det relativt primitive udstyr og på de dårlige veje, de dengang havde til rådighed. Men det er en helt igennem fremragende fortælling, hvor alt bliver sat på spidsen – på en måde, som aldrig for alvor blev et journalistisk værktøj før et godt stykke tid efter 2. Verdenskrig.

Et helt igennem solidt lille værk.

Albert Londres: ”Landevejens galejslaver”, Forlaget Bobo – Den franske bogcafes forlag, 96 sider, udkom 2019.

Læs også:
Søren E. Jensen og Bo Hamburger: Hamburger – uden filter

Juliet Macur: En kæde af løgne

Chris Froome: The Climb

Jakob Fuglsang: Drømmen om regnbuestriberne og den gule trøje

William Fotheringham: Bernard Hinault – and the fall and rise of French cycling

Én kommentar »

Skriv en kommentar!

Du skal være logget på for at skrive en kommentar.