// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser p√• nettet » Fjodor Dostojevskij: Netotjka Nezvanova
Digte

Spænding

Noveller

Roman

Krimi

Forside » klassiker, Roman

Fjodor Dostojevskij: Netotjka Nezvanova

Skrevet af den 30. april 2024 – 05:03Ingen kommentarer

Den russiske forfatter Fjodor Dostojevskij (1821-1881) er is√¶r kendt for hovedv√¶rkerne “Forbrydelse og straf”, “Idioten” og “Br√łdrene Karamazov”, som alle t√¶ller iblandt mine absolutte yndlingsromaner.

Hans detaljerige socialrealistiske og psykologisk indsigtsfulde beskrivelser af den fattige storbyverdenens mange facetter er uovertrufne. Skyld, tro (og manglen på samme), kærlighed, had og straf, er de store styrende temaer, som på mange måder reflekterer forfatterens eget dramatiske liv.

Nu udgiver forlaget Sisyfos kortromanen “Netotjka Nezvanova” fra 1849, som er Dostojevskijs eneste v√¶rk med en kvindelig hovedperson og fort√¶ller. Det er modigt af forlaget – s√• stor cadeau til dem herfra. Det samme til den nye letl√¶selige overs√¶ttelse samt det fremragende efterskrift af Tine Roesen, lektor i Russisk ved K√łbenhavns universitet og Dostojevski-forsker.

Romanen betegnes som uf√¶rdig, for inden Dostojevski n√•ede at f√¶rdigg√łre den, blev han arresteret, og sendt til en straffelejr i Sibirien, fordi han var i besiddelse af “revolution√¶re”, og dermed illegale, skrifter. Han blev d√łmt til d√łden, men ben√•det i sidste √łjeblik.

Dostojevskij er f√łdt i Moskva og voksede op i et af byens fattigste kvarterer, hvor han p√• egen krop oplevede proletariatets elendige levevilk√•r. Den viden g√łr han stor brug af i “Netotjka Nezvanova”, der ligesom hans √łvrige forfatterskab beskriver storbyens hierarkier p√• godt og ondt med det s√¶rlige Dostojevskiske fokus p√• “staklerne”, de allerfattigste.

Netotjka er en m√¶rkelig skabning. Hun er b√•de gr√¶nsel√łs, identitetsl√łs og – bliver i starten af romanen – for√¶ldrel√łs. Det er ikke til at finde ud af, hvad hun egentligt styres af. F√łrst klynger hun sig til den ene – s√• til den anden.

En meget interessant metafor for, at fattige i datidens Rusland var identitetsl√łse, og m√•tte klamre sig til alle holdepunkter for at overleve. Jeg’et opl√łses af undertrykkelse og fattigdom.

Romanen starter med, at Netotjka giver en meget interessant, n√¶sten forelsket, beskrivelse af sin usympatiske stedfar. Han er en falleret violinist, og ved romanens start bor familien i en af Sct. Petersborgs mest fattige kvarterer. Netotjkas mor pr√łver at holde familien ovenvande med forefaldende arbejde. Stedfaderen beskrives som doven, selvindbildsk og drikf√¶ldig. Men alligevel tegner Netotjka et et ret positiv portr√¶t af denne stedfader, som hun beundrer og er meget fascineret af p√• trods af hans urimelige opf√łrsel, som f√łrer b√•de til hans og moderens d√łd. Han er hendes syge holdepunkt i et fortvivlet og usundt samfund. Det er hamrende uhyggeligt, og det l√łber en koldt ned ad ryggen. For hvor langt skal vi g√• for at v√¶re til?

Efter for√¶ldrenes d√łd kommer Netotjka i pleje hos to velst√•ende familier – f√łrst hos en fyste, senere hos en velst√•ende borgerfamilie. Derefter skildrer pigen, hvor vanskelig det er for hende at falde til i disse helt nye og anderledes omgivelser. Dette skift fra fattigdom til overklasse, giver Dostojevskij mulighed for at tegne et meget interessant og indsigtfuldt billede af de to vidt forskellige milj√łer, romanen foreg√•r i. Beskrivelsen af kvindernes situation lige fra den h√•rdtarbejdende mor til overklassens ret isolerede kvindeskikkelser, der ikke har ret meget r√•derum og er dybt afh√¶ngige af manden og hans luner, er gribende.

Romanen rummer mange indsigtsfulde, n√¶sten dybdepsykologiske skildringer, men som der st√•r i det fine efterskrift, kan den i enkelte passager virke n√¶sten melodramatisk og h√łjsp√¶ndt. Dog st√•r de forskellige psykologiske portr√¶tter lysende klart ved bogens afslutning. Det er en roman, der absolut er v√¶rd at stifte bekendtskab med. Men start med de store v√¶rker f√łrst.

Fjodor Dostojevski, Netotjka Nezvanova, Forlaget Sisyfos, 272 sider, Februar 2024, oversat af Trine S√łndergaard.

Der er lukket for kommentarer.