// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser pĂ„ nettet » Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i paradis
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

BĂžrnebog

Forside » Roman

Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i paradis

Skrevet af den 23. maj 2021 – 13:18Ingen kommentarer

Der er er ikke noget, der glĂŠder mit kunstelskende hjerte mere end, nĂ„r store glemte kunstnere genoplives. I den forrygende biografiske roman “Adam i paradis” skriver forfatteren Rakel Haslund-Gjerrild den berĂžmte maler Kristian Zahrtmann tilbage i kunsthistorien.

Og det gĂžr hun sĂ„ fremragende, at vi mĂŠrker bĂ„de kunstneren og hans sanselige malerier, hans skaberglĂŠde og hans store ensomhedsfĂžlelse meget stĂŠrkt. Dette pĂ„ raffineret bagtĂŠppe af vidunderlige beskrivelser af KĂžbenhavn anno 1913. Som Zahrtmann selv mĂŠrker vi snefnuggene mod huden, duften af de eksotiske blomster, som den kararismatiske maler lader fragte ind fra botanisk have sammen med bananklaser, da han skal male maleriet “Adam i paradis”, som ogsĂ„ lĂŠgger navn til bogens titel. Han er nemlig ved at genskabe Adams paradis. Eller er det hans eget?

Vi suges ind farver, strukturer og forstÄr pludselig den unikke exentricitet, som Zahrtmann reprÊsenterede. Og ikke mindst forstÄr vi hans fascinationen af menneskekroppen, som ogsÄ kendetegner hans malerier, som modigt fremstiller mandekroppen i en tid, hvor KÞbenhavn netop har lagt scene til flere store retsforfÞlgelser af homoseksuelle.

Kristian Zahrtmann blev fÞdt i RÞnne pÄ Bornholm i 1843. Han blev fÊrdiguddannet pÄ Kunstakademiet i KÞbehavn i 1868. Han tog initiativ til grundlÊggelsen af Kunstnernes Studieskole, stiftet 1882. Han blev selv tilknyttet som lÊrer, og hans undervisning fik sÄ stor betydning, at skolen blev kaldt for Zahrtmanns Skole. Det var her de fleste af de sÄkaldte fynbomalere sÄsom Skovgaard blev uddannet op til Ärhundredeskiftet.

Da vi mĂžder Zahrtmann, er han 70 Ă„r gammel og pĂ„ hĂžjden af sin karriere. Han er ved at skabe det berĂžmte maleri “Adam i Paradis”, som bliver til i atelieret i hans villa pĂ„ Frederiksberg. Vi fĂžlger tilblivelsen og overvejelserne bag maleriet samtidig med, at der spilles raffineret pĂ„ skabelsesberetningen. BĂ„de malerier og elever skabes i Zahrtmanns Ă„nd, der som en anden gud skaber alt og alle i sit eget billede. Den subtilt emmende erotik hviler som et kĂžligt satinlagen over hele fortĂŠllingen, og skaber suspense i form af om, hvorvidt Zahrtmanns homoerotiske udtryk fĂ„r konsekvenser for ham i et samfund, hvor homoseksuelt er forbudt, og straffes pĂ„ de mest uhyrlige mĂ„der.

SĂ„ledes er det ogsĂ„ fĂžlgende to citater, der indrammer romanen; Oscar Wildes “Man is least himself when he talks his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth”, og Unica ZĂŒrns “Det Ă€r den störste lycka som finns, at kunne uttrycka sig i konstnĂ€rlig form, ‘vara gravid’ med en idĂ©, som föds, formas och sĂ€tts til vĂ€rlden pĂ„ et konstnĂ€rligt sĂ€tt.”

Igennem fortÊllingen venter vi spÊndt pÄ, om Zahrtmann pÄ noget tidspunkt fortÊller om sin (homo)seksualitet, som i fÞlge Haslund Gjerrild bud er en stÊrk drivkraft bag hans kunst.

“Adam i Paradis” er en sjĂŠldent set fremragende og unik roman om skabertrang og skaberglĂŠde. NĂ„deslĂžst hvirvles lĂŠseren ind i det hulrum af ensomhed, der opstĂ„r, nĂ„r skabelsen er overstĂ„et. Samtidig stĂ„r det ogsĂ„ klart, hvor hĂŠmmende samfundsnormer kan vĂŠre for individet og kunsten – ogsĂ„ selvom det skabes i et sĂ„kaldt moderne samfund, der har prĂŠdikat som fremskridtsvenligt og progressivt. For hvad sker der med mennesket, kunsten og skaberglĂŠden, nĂ„r den normative sti, hvad angĂ„r homoseksualitet er alt for smal og konsekvenserne er brutale? Et dybt relevant spĂžrgsmĂ„l i vores moderne samfund, hvor stierne stadig er uhyggeligt smalle alt for mange steder.

“Adam i paradis” skriver sig ind i den populĂŠre genre exofiktion, som er et slags modsvar til den mere indadskuende autofiktion. Exo stammer fra grĂŠsk og betyder “ude” eller “udenfor”. Vi har med stor glĂŠde anmeldt mange fremragende vĂŠrker, der skriver sig ind i genren. Blandt andet Malene Ravns “Hvor lyset er“, om maleren Carl Fischer, “Cahun” af Christina Stolz om feministen, fotografen og surrealisten Claude Cahun, “Virginia is for lovers” af Christina Hesselholdt, der udspringer af en mordsag i Virginia fra 1980’erne, “Kvinde set fra ryggen” af Jesper Wung-Sung, der beskriver den danske maler HammershĂžis liv og “Slugt” af Christian Egelund, der beskriver fotografen Francesca Woodmans sĂžrgelig korte og intense liv.

Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i Paradis, Lindhardt og Ringhof, 303 sider, udgivet den 3. maj 2021.

Der er lukket for kommentarer.