// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser p√• nettet » Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i paradis
Digte

Spænding

Noveller

Roman

Krimi

Forside » Roman

Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i paradis

Skrevet af den 23. maj 2021 – 13:18Ingen kommentarer

Der er er ikke noget, der gl√¶der mit kunstelskende hjerte mere end, n√•r store glemte kunstnere genoplives. I den forrygende biografiske roman ‚ÄúAdam i paradis‚ÄĚ skriver forfatteren Rakel Haslund-Gjerrild den ber√łmte maler Kristian Zahrtmann tilbage i kunsthistorien.

Og det g√łr hun s√• fremragende, at vi m√¶rker b√•de kunstneren og hans sanselige malerier, hans skabergl√¶de og hans store ensomhedsf√łlelse meget st√¶rkt. Dette p√• raffineret bagt√¶ppe af vidunderlige beskrivelser af K√łbenhavn anno 1913. Som Zahrtmann selv m√¶rker vi snefnuggene mod huden, duften af de eksotiske blomster, som den kararismatiske maler lader fragte ind fra botanisk have sammen med bananklaser, da han skal male maleriet ‚ÄúAdam i paradis‚ÄĚ, som ogs√• l√¶gger navn til bogens titel. Han er nemlig ved at genskabe Adams paradis. Eller er det hans eget?

Vi suges ind farver, strukturer og forst√•r pludselig den unikke exentricitet, som Zahrtmann repr√¶senterede. Og ikke mindst forst√•r vi hans fascinationen af menneskekroppen, som ogs√• kendetegner hans malerier, som modigt fremstiller mandekroppen i en tid, hvor K√łbenhavn netop har lagt scene til flere store retsforf√łlgelser af homoseksuelle.

Kristian Zahrtmann blev f√łdt i R√łnne p√• Bornholm i 1843. Han blev f√¶rdiguddannet p√• Kunstakademiet i K√łbehavn i 1868. Han tog initiativ til grundl√¶ggelsen af Kunstnernes Studieskole, stiftet 1882. Han blev selv tilknyttet som l√¶rer, og hans undervisning fik s√• stor betydning, at skolen blev kaldt for Zahrtmanns Skole. Det var her de fleste af de s√•kaldte fynbomalere s√•som Skovgaard blev uddannet op til √•rhundredeskiftet.

Da vi m√łder Zahrtmann, er han 70 √•r gammel og p√• h√łjden af sin karriere. Han er ved at skabe det ber√łmte maleri ‚ÄúAdam i Paradis‚ÄĚ, som bliver til i atelieret i hans villa p√• Frederiksberg. Vi f√łlger tilblivelsen og overvejelserne bag maleriet samtidig med, at der spilles raffineret p√• skabelsesberetningen. B√•de malerier og elever skabes i Zahrtmanns √•nd, der som en anden gud skaber alt og alle i sit eget billede. Den subtilt emmende erotik hviler som et k√łligt satinlagen over hele fort√¶llingen, og skaber suspense i form af om, hvorvidt Zahrtmanns homoerotiske udtryk f√•r konsekvenser for ham i et samfund, hvor homoseksuelt er forbudt, og straffes p√• de mest uhyrlige m√•der.

S√•ledes er det ogs√• f√łlgende to citater, der indrammer romanen; Oscar Wildes ‚ÄúMan is least himself when he talks his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth‚ÄĚ, og Unica Z√ľrns ‚ÄúDet √§r den st√∂rste lycka som finns, at kunne uttrycka sig i konstn√§rlig form, ‚Äėvara gravid‚Äô med en id√©, som f√∂ds, formas och s√§tts til v√§rlden p√• et konstn√§rligt s√§tt.‚ÄĚ

Igennem fort√¶llingen venter vi sp√¶ndt p√•, om Zahrtmann p√• noget tidspunkt fort√¶ller om sin (homo)seksualitet, som i f√łlge Haslund Gjerrild bud er en st√¶rk drivkraft bag hans kunst.

“Adam i Paradis” er en sj√¶ldent set fremragende og unik roman om skabertrang og skabergl√¶de. N√•desl√łst hvirvles l√¶seren ind i det hulrum af ensomhed, der opst√•r, n√•r skabelsen er overst√•et. Samtidig st√•r det ogs√• klart, hvor h√¶mmende samfundsnormer kan v√¶re for individet og kunsten – ogs√• selvom det skabes i et s√•kaldt moderne samfund, der har pr√¶dikat som fremskridtsvenligt og progressivt. For hvad sker der med mennesket, kunsten og skabergl√¶den, n√•r den normative sti, hvad ang√•r homoseksualitet er alt for smal og konsekvenserne er brutale? Et dybt relevant sp√łrgsm√•l i vores moderne samfund, hvor stierne stadig er uhyggeligt smalle alt for mange steder.

“Adam i paradis” skriver sig ind i den popul√¶re genre exofiktion, som er et slags modsvar til den mere indadskuende autofiktion. Exo stammer fra gr√¶sk og betyder “ude” eller “udenfor”. Vi har med stor gl√¶de anmeldt mange fremragende v√¶rker, der skriver sig ind i genren. Blandt andet Malene Ravns “Hvor lyset er“, om maleren Carl Fischer, “Cahun” af Christina Stolz om feministen, fotografen og surrealisten Claude Cahun, “Virginia is for lovers” af Christina Hesselholdt, der udspringer af en mordsag i Virginia fra 1980’erne, “Kvinde set fra ryggen” af Jesper Wung-Sung, der beskriver den danske maler Hammersh√łis liv og “Slugt” af Christian Egelund, der beskriver fotografen Francesca Woodmans s√łrgelig korte og intense liv.

Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i Paradis, Lindhardt og Ringhof, 303 sider, udgivet den 3. maj 2021.

Der er lukket for kommentarer.