// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser p√• nettet » Christina Englund: Slugt
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

B√łrnebog

Forside » Roman

Christina Englund: Slugt

Skrevet af den 27. april 2021 – 05:59Ingen kommentarer

Francesca Woodman er af mine absolutte yndlingsfotografer. Hendes avantgardistiske sort/hvid billeder bev√¶ger sig kunstlet i sp√¶ndfeltet mellem dr√łm og virkelighed i et eksperimenterende og ofte uhyggeligt tomt univers. Ansigter og kroppe forsvinder, former og objekter sv√¶ver frit, omgivelserne er ofte i opl√łsning. Francesca Woodmans kunst og neurotise-erotiske udtryk har inspireret en hel generation af kunstnere. I dag har Woodmans oeuvre en velfortjent prominent plads i det avantgardistiske fotografis historie.

I den exofiktive romanen ‚ÄúSlugt‚ÄĚ giver forfatteren Christina England sit interessante og l√¶sv√¶rdige bud p√•, hvorfor den unge fotograf i 1981 tog sit eget liv som kun 22-√•rig. En k√¶mpestor l√¶seoplevelse, som giver en lille, men fin, bid af Woodmans omfattende historie.

Christina Englund har valgt at fokusere p√• de sidste to √•r af Woodmans liv. Det er de √•r, der bliver udslagsgivende for at Woodman v√¶lger at kaste sig i d√łden. Romanen skriver sig flot ind i den voksende exolitter√¶re tendens, hvor forfatterne skriver ‚Äúp√• et skellet af virkelighed‚ÄĚ, som Christina Hesselholdt s√• fint formulerer det. Her er alts√• tale om fiktionalisering p√• basis af det virkelige.

Woodman var datter af en keramiker og en maler og kunsten var et grundvilk√•r i hendes opv√¶kst i New York i 1970‚Äôerne. Da Woodman er f√¶rdig med sine studier, hvor hun hyldes og fremh√¶ves som tidens helt nye store talent, begynder meningen med livet og n√¶rv√¶ret at smuldre. Hun b√•de opsluges af kunsten, men ogs√• af den enorme tomhed, som de uinspirerede perioder medf√łrer.

Som romanens titel antyder er kunstens fort√¶rende og altopslugende l√¶ngsel et af romanens helt store temaer, og det er fremragende beskrevet. Woodmans f√łlelser, tanker og sanselighed formidles indlevet og poetisk, og jeg kunne ikke slippe bogen. V√¶rket form√•r p√• fineste vis at skildre tilstanden ‚Äúopslugt‚ÄĚ i dobbelt greb. B√•de Francescas evne til at give slip og lade inspirationen, kunsten tage fuldst√¶ndig over. Men samtidig f√•r l√¶seren ogs√• lov til at lade sig opsluge i denne fine bog, som lader os rejse i et sind, i lidenskab, i kunst, i sorg, i identitet og mangel p√• samme. Det er ganske enkelt en sind- og sj√¶lerejse af de helt store, og Englund form√•r at fange essensen og konsekvensen af det √•bne kunstnersind. Det er som at l√¶gge √łret mod Woodwards hud.

‚ÄúBillederne er en forl√¶ngelse af mig. De er ikke andre en mig. Jeg kan ikke adskilles fra det, jeg laver.‚ÄĚ

Det eneste jeg savner i denne vidunderlige bog er et efterskrift om forfatterens metode. Jeg har selv l√¶st nogle af Woodwards breve, og kan derfor se, at nogle af bogens citater m√• komme derfra. Ligeledes ved jeg, at Woodmans for√¶ldre efter datterens d√łd viede deres liv til at formidle hendes kunst, som hun efterlod enorme m√¶ngder af. Men hvis man laver en biografisk roman, skylder man at fort√¶lle, hvilke kilder, man baserer sin viden p√•.

Men n√•r det er sagt, er dette en af de st√¶rkeste romaner jeg har l√¶st i √•r. Og hvis man selv kender til fortabelse, fordybelse og det at blive (op)slugt, s√• vil romanen give mange aha-oplevelser. Samtidig er den ogs√• et r√łrende portr√¶t af et ungt geni, der ogs√• bare er ganske almindelig ung kvinde, der f√łler skam, svigt og lidenskab. Der s√łger anerkendelse – ikke mindst fra sine for√¶ldre. S√• f√• fat i bogen og tag p√• en fuldst√¶ndig uforglemmelig rejse til 1980‚Äôernes New York og ind i sanseligt kunstnersind.

Christina Englund, Slugt, Lindhardt og Ringhof, 192 sider, udgivet 15. april 2021.

Der er lukket for kommentarer.