Ken Follett: Giganternes fald
Det er den store moderne fortælling som succesforfatteren Ken Follet kaster sig over med Giganternes fald: Om minearbejderen Billy, der som barn slider sig op under livsfarlige forhold i de walisiske miner, mens den lokale baron nyder indkomsten, sit slot, sin position i samfundet, og ikke mindst sin plads i Overhuset. Og om familierne længere mod øst, hvor den tyske elites militarisme og selvforståelse, betyder en stadig mere aggressiv udenrigspolitik. Og det er fortællingen om et par forældreløse brødre endnu længere mod øst, i Rusland, der oplever, hvordan et gennemkorrupt og menneskefjendsk tsar-styre er ved at gå i opløsning.
Det er udgangspunktet for Giganternes fald, som er første bind af succesforfatteren Ken Follets (kendt fra bla. Jordens Søjler og Uendelige Verden) nyeste trilogi. Her følger vi fem familier, hvis vidt forskellige baggrund er med til at illustrere de store omvæltninger Europas (og delvist USA’s) befolkninger gennemlevede i starten af det 20. århundrede.
Det er også en periode hvor forholdet mellem de europæiske stormagter er ualmindeligt spændt. Spændt af at Europa er bundet sammen på kryds og tværs af forsvarsforbund, virkelige og imaginære folkelige slægsskaber, og ikke mindst af de forskellige fyrsters ægteskaber, økonomi- og familiebånd.
Så da en lille terrorgruppe snigmyrder arvingen til det østrigsk-ungarske rige sættes der er en proces i gang, som uafladeligt skubber Europa ud i en total og ødelæggende krig. Og i Giganternes fald bliver det forløb nærværende, da hver af hovedpersonernes historie elegant flettes ind i Europas uundgåelige vej mod krig.
Da krigen endelig kommer bydes den velkommen. For nok er der sprækker i samfundets fundament forårsaget af den enorme forskel mellem fattig og rig – men samtidig dyrkes de nationalistiske og chauvinistiske følelser også intenst (også godt illustretet i Selden Edwards ”Den lille bog” om netop Wien før 1. verdenskrig). Så da 1. verdenskrig endelig bryder ud virker det næsten som en forløsning af en stor folkelig krigsbegejstring, som også Peter Englunds ”Kampens skønhed og gru” tog med.
For familierne i Giganternes fald betyder krigen, at de splittes på begge sider af Europas skyttegrave – og efter den første krigsbegejstring klinger begejstringen hurtigt af, mens 5,7 millioner unge mænd massakreres på slagsmarkene. Mange af dem dårligt uddannet kanonføde fra de laveste klasser, som sammen med deres barndoms- skolekammerater bliver udslettet til sidste mand (man lod soldater tjene fra samme område sammen for at styrke moralen). Og en af Giganternes falds stærkeste scener er da også, da det lokale postbud går fra hus til hus med de ildevarslende kondolencetelegrammer fra krigsministeriet.
Det hele er dog ikke kun død og ødelæggelse, for vejen mod 1. Verdenkrig i Giganternes fald indeholder også både kærlighed og en spirende politisk bevidsthed blandt både kvinder og arbejderklasse. Her mærker man måske nok Ken Follets sympatier for den spirende Labour-bevægelse, men det er blot med til at gøre fortællingen mere intens.
Til sammen gør den nære familiehistorie, det store historiske overblik og den politiske historie Giganternes fald til en fantastisk fortælling. Næste bind må meget gerne ankomme snarest.
Ken Follett, Giganternes fald, Forlaget Cicero, Oversat fra engelsk af Alis Caspersen, 936 sider, September 2010.
Nedenfor for kan du i øvrigt se en reklame for bogen:
[…] den måde kan Jan Guillous fortælling minde om Ken Folletts ”Giganternes fald” (se Bogbloggers meget rosende anmeldelse her), som også tager udgangspunkt i århundredeskiftet og i de efterfølgende bind vil binde an med […]