// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser p√• nettet » Emilie Rygaard Rasch: Jens Harald Quistgaard – en dansk designer
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

B√łrnebog

Forside » Design og mode

Emilie Rygaard Rasch: Jens Harald Quistgaard – en dansk designer

Skrevet af den 28. januar 2021 – 06:55Ingen kommentarer

‚ÄúMan m√• fors√łge at genskabe respekten for h√•ndv√¶rket og pr√łve at forst√• den genialitet, der var i den dygtige landsbysmeds arbejde.‚ÄĚ

Det er ikke sikkert, at navnet Jens Harald Quistgaard siger dig s√• meget. Men hvis du kigger i dine skuffer og skabe, er jeg sikker p√•, at du finder mindst √©n ting, som er skabt af den danske designer og kunsth√•ndv√¶rker. For eksempel den klassiske d√•se√•bner, Hajfinnen som Quistgaard designede for Raadvad. Eller det legendariske spisestel i stent√łj, Relief, som de fleste danskere har haft mellem h√¶nderne. Eller m√•ske har du b√•ret morgenmaden ind p√• den ikoniske ‚ÄúFiona-bakke‚ÄĚ af tr√¶, som stadig produceres af Skagerak, det tidligere Trip Trap.

Piet Hein kaldte Quistgaard for ‚Äúden ukendte verdensber√łmte‚ÄĚ, og det passer skr√¶mmende godt. For selvom mange genkender hans design fra deres opv√¶kst, s√• er det de f√¶rreste, der kan udpege Quistgaard liges√• sikkert, som man for eksempel g√łr det med Arne Jacobsen og andre af de store danske designere.

Men Quistgaard var meget, meget mere end ‚Äúham med d√•se√•bneren og testellet‚ÄĚ. Han er en af de mest udbredte danske designere nogensinde. Ikke bare var han s√¶rdeles produktiv – han er ogs√• en af de mest tilg√¶ngelige designere, n√•r man taler antal af producerede enheder p√• verdensplan. B√•de bestik, fade, tallerkener, sk√•le, lysestager og testel er n√•et langt udenfor Danmarks gr√¶nser.

I bogen ‚ÄúJens Harald Quistgaard – en dansk designer‚ÄĚ, pr√¶senteres vi endelig for denne alt for oversete danske designer, som i den grad fortjener en plads i danske kulturhistorie.

Quistgaards godt 4.000 designs er aldrig blevet katalogiseret et samlet sted, men det råder bogens forfatter Emilie Rygaard Rasch heldigvis bod på med nærværende værk, der har været godt fem år undervejs. Så lang tid har det taget at indsamle og dokumentere Quistgaards mange designs. Og det er ikke mindre end en fryd at læse bogen, der sender os direkte ned af memory lane.

Bogen tegner et meget fint portr√¶t af en nysgerrig designer, der var forud for sin tid. Og samtidig giver den ogs√• et svar p√•, hvorfor Quistgaards navn ikke er mejslet ind i vores bevidsthed ligesom de andre designkoryf√¶er, Poul Henningsen, B√łrge Mogensen og Finn Juhl.

Quistgaard voksede op i et kunstnerisk hjem med en mor, der var maler, og en far der var billedhugger og underviser p√• Det Kongelige Danske Kunstakademi i K√łbenhavn. Allerede som seks-√•rig smedede han en ske til sin mor, og som 15-√•rig fik han udstillet en serie knive p√• Charlottenborg. Modsat andre designere var han autodidakt, og hans tilgang til materialer var ‚Äúhands-on‚ÄĚ. Han satte altid h√•ndv√¶rket i fokus samtidig med, at han fandt inspiration i den m√•de, som de gamle naturfolkeslag og vikinger havde fremstillet ting p√•. Det blev af nogle af tidens f√łrende designere betragtet som retrospektivt og tilbageskuende og derfor h√•bl√łst umoderne. Fordi hans designs prim√¶rt henvendte sig til middelklassen clashede det ogs√• med de socialistiske str√łmninger, og det nybrud, der boblede i Quistgaards samtid.

Men Quistgaard var om nogen med til at sætte dansk design på verdenskortet, og som chefdesigner for det amerikanske firma Danish Design, solgte hans design mange steder i verden. Især Japan, USA og Europa.

Som designelsker er jeg virkelig begejstret for, at der endelig s√¶ttes navn p√• Quistgaard, og at han skrives ind i den danske kunst- og kulturhistorie, som han fortjener. Jeg kan m√•ske undre mig lidt over bogens forside, som virker klodset i sin ops√¶tning, og derfor ikke yder denne store designer retf√¶rdig. Men dette til trods, s√• er bogen fremragende og et absolut et must-read for alle, der interesserer sig for dansk design og kulturhistorie. Og s√• f√łjer v√¶rket en helt ny dimension til det at √•bne en d√•se tun.

Emilie Rygaard Rasch: Jens Harald Quistgaard – en dansk designer, Politikens Forlag, 208 sider, udkom den 17. december 2020.

Der er lukket for kommentarer.