David Lynch & Kristine McKenna: Drømmerum
Hvis du har lyst til at vide mere om filmhistoriens mest gådefulde filmmager, den amerikanske filminstruktør og kunstner, David Lynch, så må du endelig læse den nye store biografi “Drømmerum”. Her lukker David Lynch os for første gang ind i sit liv, og vi får et enestående indblik i multikunstnerens fascinerende væsen – både som kunstner og privatperson. Det er rent guf for David Lynch fans.
David Lynch står bag nogle af de mest mystiske og mest unikke film og tv-produktioner i nyere tid. Han rykkede frem i den internationale filmverdens første geled i 1977 med premieren på sin debutfilm, den foruroligende og originale Eraserhead. Han har været nomineret til en Oscar to gange, som bedste instruktør for filmene Elefantmanden og Blue Velvet. Han vandt Den Gyldne Palme for filmen Vilde Hjerter, og skabte en bølge af landsdækkende eufori, da hans banebrydende tv-serie Twin-Peaks i 1990 rullede hen over tv-skærmene, og alle gættede løs på hvem, der myrdede Laura Palmer. Derudover er han også kendt for kultfilmene Mulholland Drive og Lost Highway. Film der er kendt for sine surrealistiske, mareridtsagtige og drømmeagtige billeder.
Lynchs værker udforsker ofte undersiden af “Small Town America”, og er han er mester i at portrættere menneskets vrangsider og mørkeste hemmeligheder. Der er altid noget råddent under overfladen, og man står ofte tilbage med flere spørgsmål end svar.
“Drømmerum” er en unik blanding af biografi og selvbiografi, og er skrevet af David Lynch selv sammen med hans nære ven gennem mange år, kritikeren og journalisten Kristine McKenna. En spændende og vellykket form, der gør, at hovedpersonens stemme kommer til at spille en central og afgørende rolle i værket.
Bogens to spor veksler elegant imellem David Lynchs poetiske, fortrolige og ufiltrerede personlige overvejelser og de biografiske afsnit af McKenna, der er blevet til på baggrund af flere hundrede interviews. Blandt andet med overraskende åbenhjertige ekshustruer, familiemedlemmer, skuespillere, agenter, musikere og kollegaer, som alle har deres helt egen opfattelse af Lynch som menneske og som kunstner.
“Drømmerum” skildrer en sammensat stor kunstnerisk personlighed med et overraskende lyst, men stædigt sind, der tidligt gik sine helt egne veje. Vi hører om opvæksten i Boise, Idaho, de unge år som billedkunstner i Philadelphia og arbejdet med de mange filmprojekter på godt og ondt. Om opture og nedture. Om vigtigheden af meditation. David Lynch indfletter elegant sine betragtninger henover hans kunstneriske process, og det er hamrende spændende.
Men læser man bogen i håbet om at få svar på de mange spørgsmål, som Lynchs værker så raffineret stiller, bliver man skuffet. Bogens ambition er en ganske anden, som der også skrives i forordet:
“Hensigten med bogen er ikke, at den skal være nogen udlægning af de film og de kunstværker, som er dele af historien; den slags kan man finde rigeligt andre steder. Denne bog er en krønike om ting, der er foregået, ikke nogen forklaring på, hvad de ting betyder. Da vi nærmede os færdiggørelsen af samarbejdet, sad vi begge tilbage med samme tanke: Bogen virker kort og kradser kun lige i overfladen af den forhåndenværende historie. Menneskets bevidsthed er for omfattende til at kunne rummes i et bogomslag.”
Med andre ord, skaber biografien rum til at drømme og tænke efter – nøjagtigt ligesom Lynchs film gør.
“Drømmerum” er på alle måder en stor og omfangsrig bog. Den er på over 600 tætskrevne sider, og dens grundighed og prisværdige ambition om at nuancere billedet af multikunstneren Lynch, bliver desværre også bogens benspænd. De mange interviews kommer let til at gentage sig selv – og man har egentlig ikke behov for at høre så mange meninger om Lynch og hans værker. Man kunne med stor fordel have redigeret nogle af dem ud. Til gengæld fungerer Lynchs egne indslag fremragende og giver et fascinerende indblik i en af tidens mest gådefulde og originale kunstneres liv og tanker. Lynch er en fremragende fortæller, der sprudler af overskud og viljen til at dele ud af sig selv. Han er sympatisk, ukrukket og hamrende fascinerende. Så selvom det er langt, er det godt. Desuden er bogen rigt illustreret med de skønneste billeder fra både Lynchs privatliv, hans filmset og hans oliemalerier.
Læs bogen, hvis du er vild med David Lynch. Og bær over med gentagelserne. De overgås heldigvis af den mangefacetterede fortælling om Lynch. “Drømmerum” må kåres som den ultimative biografi om kunstneren og mennesket David Lynch.
David Lynch & Kristine McKenna: Drømmerum, Gads Forlag, 605 sider, november 2018. Oversat fra engelsk til dansk af Søren Vinterberg.