Morten Kærså: Den symfoniske gåde
Anmeldelse på baggrund af anmeldereksemplar modtaget fra forlaget Turbine.
Der er både spænding, erotik, musik og en masse intriger i bogen Den symfoniske gåde af musikeren og nu også krimiforfatter Morten Kærså. Første del af triologien udkom i april 2012 under titlen Den uskyldige morder og fik en god modtagelse.
Nu er Kærså på banen med anden del om den navnløs komponist og rockmusiker, som denne gang blandt andet komplicerer sit liv med utroskab i inspirationens navn, og bliver hvirvlet ind i en større finansskandale i toppen af dansk erhvervsliv.
Et fatalt møde med en uforløst ungdomskærlighed bliver inspirationskilde til arbejdet med at skrive en helt særlig symfoni. Men mere end det bliver mødet med fortiden også startskudet på en lavine af kaotiske og spændingsfyldte hændelser for den påståede tørlagte rockmusiker. Med hurtige sceneskift og små præcise karakterbeskrivelser påbegyndes en faretruende færd, som vikler komponisten ind i et spændingsfyldt spil om magt, penge og anseelse.
Der bliver bestemt ikke sparet på noget, der er både gang i den russiske mafia, offshore-selskaber på Cypern, lakerede lig og et par yderst udspekulerede milliardærbrødre. Alligevel er der ikke så meget kød på skandalen, som jeg havde forventet, og det hjælpes ikke på vej af et noget fladt sprogbrug. Til gengæld udnyttes tilknytningen til musikken meget fornemt – forståelsen og indlevelsen i musikkens verden er en fornøjelse at læse, mere af det. Det er fuld fart frem – ren underholdning på den hurtige bane.
Morten Kærså: Den symfoniske gåde, Turbine, 277 sider, marts 2017