Linda Boström Knausgård: Grand Mal
Forfatteren til novellesamlingen Grand Mal – Linda Boström Knausgård – er gift med den meget omtalte Karl Ove Knausgård, ham der står bag bøgerne Min kamp. Alene af den årsag vil der være en naturlig interesse for den aktuelle novellesamling med den lidt specielle titel Grand Mal. Grand Mal er typisk brugt som betegnelsen for et stort anfald af epilepsi.
Novellesamlingen Grand Mal indeholder 20 ret forskellige noveller med temaer der spænder bredt fra angst, over begær og elskov til moderskab og døden. Forfatteren leverer overvejende gode noveller, men der er også et par stykker imellem, der er så korte (1½ side), at jeg ikke nåede at fange pointen.
I den første novelle møder vi jeg-fortælleren i hendes køkken, hvor hun sammen med sin mand og deres tre fælles børn er ved at spise morgenmad. Novellen består af hendes stemme, der taler til en ikke synlig fare, som hun er bange for vil skade hendes familie. I de sidste linjer overtager kvinden magten over situationen, og man får et indtruyk af, at det er en bevidst handling fra hendes side. Hvem talte hun egentlig til? Døden, generel angst over alt hvad der kan ske eller bekymring over egen utilstrækkelighed?
Linda Boström Knausgård skriver i et let sprog, der giver kontrast til de alvorlige temaer som angst, sygdom og død. Og den lette tone forstærker overraskelsesmomentet i de noveller, der i sidste øjeblik tager en uventet drejning.
Et godt eksempel er titelnovellen Grand Mal, hvor vi en fredag i solskin møder det unge par Veronica og Alexander. De er ved at planlægge deres datter Agnes barnedåb, og besøger i den forbindelse en ung kvindelig præst. Jo mere konkret planlægningen bliver jo mere bakker Veronica ud, da hun ikke kan stå inde for konceptet med dåb, når hun ikke er kristen. Hendes kæreste hører ikke hvad hun siger, og man fornemmer, at han vælger den nemme løsning – blot at lade barnet døbe, da det er hvad man forventes at gøre. Mens læseren følger det unge par på cafe, hvor de mødes med et vennepar til kaffe, falder et barn pludselig om på græsplænen ved cafeen med et Grand Mal. Et ubehageligt syn for de der ser på, en pludselig indgriben i cafebesøget og noget af et sceneskift for læseren, der med tilbageholdt åndedræt læser novellens sidste sætninger. Selv på solskinsdage lurer det onde lige om hjørnet.
Uset landskab er titlen på endnu en af teksterne, der tager en uventet drejning. En kvinde befinder sig i en stillekupe i et tog i Sverige. På sædet overfor hende taler en mand i mobiltelefon. Det generer hende i den grad og selvom det gør hende nervøs påpeger hun overfor manden, at han sidder i en stillekupe. Da manden stiger af toget giver han hende sit visitkort. Man skulle tro, at historien slutter her. Men kvinden der ellers elsker sin mand, opsøger den fremmede mand og giver sig helt hen til ham i elskovens og begærets rum. Og vi slipper historien lige der, hvor hun bliver i tvivl om hvem hun er. Tvivlen der rammer os, når vi gør noget vi ikke havde ventet af os selv. Så selv når vi lader os trække med af det lystbetonede befinder ondskaben sig tæt ved.
Linda Boström Knausgård, Grand Mal, Lindhardt & Ringhof, Maj 2012, 128 sider, På dansk ved Charlotte A.E. Glahn.
[…] også gerne hendes novellesamling Grand Mal, der indeholder 20 ret forskellige noveller med temaer der spænder bredt fra angst, over begær og […]