Samanta Schweblin: Fugle i munden
Jeg læste Samantha Schweblins første roman udkommet på dansk, Redningsafstand, for et par år siden. Den bevægede sig mellem det realistiske og surrealistisk groteske i en sådan grad, at alene tanken om indholdet får det til at risle koldt ned ad ryggen på mig. Den samme effekt har denne hendes nyeste novellesamling, Fugle i munden.
Der er ingen sammenhæng mellem eller rød tråd i de 20 noveller, som bogen indeholder. Og så alligevel. De har alle en forbindelse til det genkendelige. Et håb om, at historien har en lykkelig eller blot tålelig slutning, hvilket man som læser klynger sig til helt indtil sidste ord. Det er umuligt at finde hoved og hale i hendes fortællinger. Hvad er virkeligt, og hvad er mareridt? Nogle af dem slutter brat og efterlader en cliffhanger, der aldrig bliver forløst. Andre slutter med en perfekt lille sløjfe.
Fugle i munden er blevet sammenlignet med fortællinger af Brødrene Grimm og Franz Kafka med et argentinsk præg, og jeg kan kun samtykke. For ud over at Schweblin så tydeligt besidder den Grimmske uhygge og fantasi, så har hendes fortællinger tråde til Kafkas absurde og uigennemskuelige univers. Hendes karakterer rummer de tit komplekse forhold, der er mellem fædre og sønner, mødre og døtre, der også ses i Kafkas noveller og romaner.
Du må ikke snyde dig selv for denne novellesamling. Det er uden tvivl en af de samlinger, der har gjort det største indtryk på mig, og som jeg har absorberet hurtigst. Hvor andre novellesamlinger har været nødvendige at læse langsom og over en længere periode, var det ikke muligt at lægge Fugle i munden fra sig. Historiernes mareridtsagtige undertone virkede enormt afhængighedsskabende og dragende. Så snart en ny fortælling var i gang, var den forrige midlertidigt fortrængt. Så opslugende og altoverskyggende var hver eneste fortælling i denne 251 sider lange novellesamling. Det eneste, jeg kan tænke på nu, er, hvad hendes næste historie mon byder på?
Læs også anmeldelsen af Redningsafstand.
Samantha Schweblin: Fugle i munden, Gyldendal, 251 sider, april 2019