Julia Lahme: Damen i midten
Der findes næsten ikke noget bedre end en bog, der er så smuk, at man ikke kan lade være med at bladre i den. Julie Lahmes værk “Damen i midten” er en af slagsen! Den luksuriøse, gyldne forside med det skønne, sofistikerede tryk emmer af stil og glamour. Man får simpelthen lyst til at ramme den ind, og hænge den op på væggen.
Men når man åbner værket, beslutter man sig omgående for at beholde det i hænderne. Man suges nemlig hurtigt ind i bogens fuldstændige overdådige billedmateriale, og bliver ligeså hurtigt optaget af den fremragende tekst.
Rammen omkring “Damen i midten” er historien om det engang så legendariske stormagasin Magasin, og bogen blev udgivet i anledningen af magasinets 150-års fødselsdag i 2018. Fortælleteknisk fungerer Magasin som en genial prisme, der spejler og reflekterer flere hundrede års mode- og danmarkshistorie set fra kvindernes synspunkt. Og det er virkelig fascinerende læsning.
I begyndelsen var det først og fremmest de velstillede fruer, der nu endelig fik en legitim grund til at slippe hjemmefra deres kedsommelige tilværelse indenfor hjemmets fire vægge. Nu kunne de på fornemste, og ikke mindst sømmelige vis gå ud og more sig i det anerkendte, højstatus modepalads, der altid havde fingeren på pulsen. Samtidig gav Magasin de ikke så velstillede kvinder mulighed for at få et acceptabelt job, så de kunne tjene deres egne penge.
Bogen præsenterer et stykke meget interessant modehistorie, der hele tiden afspejler samfundsudviklingen. Som når der fortælles om kvindefrigørelsen, så er det både på det helt bogstavelige plan, hvor kvinder smider de snærrende korsetter til fordel for mere behageligt og løstsiddende tøj, hvilket var en landevinding. Men det er også en fortælling på det bredere samfundsmæssige plan, hvor mode ikke bare var mode – men også en samfundsmæssig spændetrøje, hvor kvinderne i lange tider var defineret gennem deres forbrug og udseende. Lidt som dag, måske?
Det er historien om kvinder som forbrugere, som stemmeberettigede, som en del af arbejdsstyrken og ikke mindst som modeentusiaster. Vi føres natuligvis også rundt i en svunden verden af kjolesømme, hatte, handsker, krinoliner, skulderpuder og husets haute couture, der var så fin, at selveste Christian Dior kom forbi. Historiernes pointer understreges af bogens mange smukke illustrationer, modetegninger, reklamer og fotos, som forfatteren har hentet i Magasins arkiv.
Bogen trækker linjer helt op til i dag, og undersøger, hvordan moden blev folkelig og hvordan forbruget blev identitetsskabende. Hvordan reklamer og anden kommunikation omkring nye produkter og kollektioner blev en slags uddannelse af den almindelige dansker. Vi ser, hvordan Danmark flytter sig fra én klasseopdeling til den næste,og hvordan moden altid er en kommentar til skiftende tendenser i tiden. Ikke mindst er det historien om, hvordan muligheden for at leve et selvstændigt kvindeliv tager form. Et både spændende og smukt værk, som er perfekt til både historie- og modelskere.
Julie Lahme: Damen i midten, Gads Forlag, 272 sider, rigt illustreret, april 2018.