// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Tove Thage: Dansk modefotografi i 100 år
Digte

Spænding

Noveller

Roman

Krimi

Forside » Roman

Tove Thage: Dansk modefotografi i 100 år

Skrevet af den 14. april 2024 – 05:18Ingen kommentarer

“Modefotografiet har mesterligt skabt billeder, af hvem og hvad, der har værdi, og af hvem der har magt. Modefotografiet er en del af fotografiets ‘arkivering i verden’ i og med, det skaber et tidsbillede og dokumenterer en tids tankesæt og idéer for en eftertid.”

“Dansk modefotografi i 100 år” er et monumentarisk og fuldstændig imponerende værk, der, som den første bog nogensinde dokumenter og samler danske modefotografers billeder af kvindemoden fra begyndelsen af 1900-tallet til i dag.

Selv om modeverdenen kan fremstå overfladisk og flyvsk, er det ikke tilfældet med nærværende værk, som giver en grundig og fuldstændig gennemført gennemgang af 100 års dansk modefotografi. Den er et sandt stykke kulturhistorie, hvor både tidsånd og fotografiske visioner afdækkes sammen med et interssant stykke modehistorie. Rigt illustreret med smukt kuraterede fotografier, der alle indfanger en tidsånd. Kildematerialet er indhentet hos både private ejere og fra de offentlige samlinger.

Vi hvirvles håndholdt igennem alt fra de første fotografier af mode, over det moderne gennembrud, teatrets modefotografi, New Look og andre vigtige nedslag i modehistorien. Ingen vigtige detaljer synes at være gået Thages grundige pen forbi. Selv historien om forfatteren og samfundsdebattøren Agnes Henningsens korte virke som fotograf nævnes sammen med fotografier af Karen Blixen, der bevidst benyttede sig af tidens mode som en del af hendes selviscenesættelse. Hattemode, natklubber og storbyens neonlys i de brølende 1920’ere og 1930’ere. Paris, revolution og kvinderettigheder. Sidstnævnte dokumenteret med det ikoniske fotografi af den modebevidste rødstrømpe, der står foran butiksvinduet til ‘Nørgaard paa Strøget’. Godt klædt på til revolution i støvler, ternet maxidress og en ‘herrelignende’ hat, skuer hun ukueligt mod den fremtid hun skal møde.

Så kommer afviklingen af modebilledets klassiske æstetik og autoritet i 2000’erne med en ny afslappet boheme-attitude med masser af kant og stærke kvinder. Som for eksempel Signe Vilstrups foto af en kvinde i et herskabeligt næsten tomt, lidt forfaldent rum, som viser tilbage til en før-modernistisk stilart, rokokoen. På væggens blomstrede silketapet lyser en krystallampet rummet unaturligt op, og dermed gør fotografiet opmærksom på den lange rejse modebilledet har taget. Kvindens ansigt ligger halvt i mørke, og håret er stort og utæmmet. Ben og fødder ligger tilfældigt henslængt. Fokus er dermed mere på modellen end på tøjet. Tid, tab og forgængelighed viser, at beskueren i ‘nullerne’ ikke længere får en betryggende fortolkning af verden, men derimod et dekonstrueret fotografi, hvor beskueren reelt fratages nydelse og kontrol.

Det er en omfattende bog på mere end 300 sider, som også har været hele vejen rundt i den teoretiske litteratur med fotoæstetiske overvejelser fra bl.a. Roland Barthes og selvfølgelig Susan Sontag. Trods omfanget slugte jeg både ord, de veloplagte analyser og ikke mindst modefotografierne i en stor velsmagende bid. Hold nu op, hvor er det et fremragende og gennemarbejdet værk, der fremskriver et helt nyt stykke unikt kulturhistorie.

Værket er skrevet af mag. art og cand. mag. Tove Thage (f. 1950), der har fotografi som speciale, og er forfatter til bøger og essays om dansk foto- og kunsthistorie baseret på kildestudier i danske samlinger og arkiver. Hun er tidligere medlem af Hasselblads Centers bestyrelse og formand for priskomitéen for den internationale kunstfotografipris, ‘The Hasselblad Award’.

Bogen kan (bør) læses af fotografer, modefolk og alle kulturhistorisk interessede. Og naturligvis alle andre, der interesserer sig for kultur, foto og mode. Og som synes om research i verdensklasse.

Tove Thage, Dansk modefotografi i 100 år, Gyldendal, 321 sider, udkom 25. november 2021.

Der er lukket for kommentarer.