// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser p√• nettet » Claire Louise Bennett: Kasse 19
Digte

Spænding

Noveller

Roman

Krimi

Forside » Roman

Claire Louise Bennett: Kasse 19

Skrevet af den 13. november 2022 – 06:34Ingen kommentarer

P√• mange m√•der kunne Claire Louise Bennett v√¶re en engelsk pendant til Helle Helle. Enten er du helt p√• r√łven over hendes m√•de at skrive p√•, eller ogs√• har du sv√¶rt ved at forst√•, hvad alle andre er oppe at k√łre over. Nogle af delene synes jeg var fantastiske og giver en ny dimension til min l√¶sning, imens andre er banale og intetsigende tankestr√łmme. Og ligesom med Helle Helle m√• jeg indse, at jeg ikke kommer til at forst√• andres begejstring.

Aldrig har jeg forholdt mig s√• meget til min l√¶sning, som i starten af bogen, hvor hun dykker ned i, hvordan vi l√¶ser, bl.a. gl√¶den i at vende sider i en bog, og hvorfor vi sj√¶ldent l√¶ser det, der st√•r nederst p√• h√łjre side. En sjov betragtning og start, som giver et metalag til l√¶sningen, men som senere bliver et frustrationselement, fordi bogen er skrevet med meget lange afsnit uden ophold, og netop ikke skrevet p√• en m√•de, der pleaser l√¶seren.

Romanen er uden et line√¶rt handlingsforl√łb, men handler om b√łger og litteraturens betydning i et menneskes liv. For mig var det et arbitr√¶rt metalag, da jeg oftest l√¶ser for andre grunde end sproget i sig selv, og er mere optaget af at f√• indsigt i andre sk√¶bner. Men selve litteraturen, sproget og stilen har uden tvivl en betydning, som Bennett form√•r at fremh√¶ve. Bogen er skrevet som lange tankestr√łmme, hvor hun hopper i tid og handling, men alligevel er det meget virkelighedsn√¶rt, som at v√¶re inden i hovedet p√• et menneske, der snakker med sig selv.

Nogle af de dele som har gjort indtryk, er protagonistens besættelse af litteraturen og betragtninger af dens magt. Om skriften nævnes, at det er en måde at være sammen med et andet menneske på afstand. I en anden sammenhæng beskrives, hvordan man aldrig træder ind i den samme bog to gange. Om sætningers betydninger fremhæves Anais Nins sætning om, at vi ikke vokser på en kronologisk måde og hvordan den betragtning har boret sig fast i hende. Og så nævnes det at være jaloux på en forfatter, fordi de forsvinder ind i et andet univers.

Udover tankestr√łmmene, er romanen ogs√• pr√¶get af en sammensmeltning af fiktion og virkelighed. B√łger smelter sammen med virkeligheden og bliver en del af os. Protagonistens egne fort√¶llinger om den fiktive karakter Tarquin Superbus er flettet ind mellem mere virkelighedsn√¶re betragtninger. Det minder mig om Pia Juuls betragtning ‚ÄĚal sk√łnlitteratur er autofiktion og al autofiktion er fiktiv‚ÄĚ.

Men selvom romanen har givet min l√¶sning et metalag, s√• er den ogs√• fyldt af namedropping af forfattere og b√łger, og lister af objekter som beskrivelser af hverdagens detaljer, som jeg ikke f√•r noget ud af, men som mest af alt f√łles som at f√• snakket √łret af ‚Äď s√•dan en person kender vi vist alle. M√•ske fylder litteraturen ikke nok i mig. Eller ikke p√• samme m√•de som Bennett til at jeg forst√•r hendes genialitet. For i hendes forveksling af livet med litteraturen og i hendes jagt p√• en s√¶tning, der kan √¶ndre verden, bliver hendes k√¶rlighed til litteraturen tangerende til en sygelig bes√¶ttelse. Dette er dog set fra mit synspunkt, hvor litteraturen spiller en rolle, men den er ikke m√•den jeg oplever verden p√•, modsat protagonisten i Kasse 19.

Claire Louise Bennett, Kasse 19, Juni 2022, Forlaget Turbine, 246 sider.

Der er lukket for kommentarer.