Thomas Savage: The Power of The Dog
Montana i 1920’erne. Her lever cowboys stadig af at drive store kvægflokke fra markerne til jernbanen, hvor de så bliver transporteret øst på til de store slagterier. Der er støvende prærier, indianere på vandring mod reservatet og storslåede bjerge og floder. Her er brødreparret Phil og George vokset op på en stor ranch, som de nu ejer og driver sammen. Det er mest den barske Phil, der står for den driften, mens hans lillebror George er mere magelig – og blødsøden, synes Phil.
På trods af deres forskelligheder er de nærmest uadskillelige, faktisk i så høj grad at de deler værelse og dobbeltseng. Men det ændrer sig, da George falder for restauratøren og enken Rose. Med sig til ranchen har hun den spinkle, belæste og feminine teenagesøn Peter. Han folder hellere sarte papirblomster en hopper i sadlen på en af ranchens heste. Papirblomsten kan Phil så bruge, når han skal have tændt sin smøg. Så der er lagt op til konflikt, og den manipulerende og beregnende Phil terroriserer Rose og sønnen. De har brudt harmonien, og de burde forsvinde hurtigst muligt.
Som karakterstudie er Phil den mest sammensatte og komplekse af romanens personer. Tiden er ved at løbe fra ham. Der er biler på gaderne, byerne bliver større og større og den livsform, han elsker og kender er ved at forgå. Han er respektløs over for autoriteter, bevandret i klassisk græsk litteratur, hårdhudet og hensynsløs, men nyder også anerkendelse og tillid fra sine cowboys. Og så kæmper han med en lurende homoseksualitet, som han gemmer bag et tykt lag had til maskulin svaghed – som i hans verden er at forveksle med homoseksualitet. Det slår gnister mellem ham og Peter, men forholdet bliver aldrig realiseret, for Peter er heller ikke så en entydig en person, som man skulle tro. Det lærer Phil på den hårde måde.
The Power of The Dog er en suveræn og medrivende cowboyroman, skrevet i 1967 og fremragende filmatiseret til Netflix med Benedict Cumberbatch i hovedrollen som Phil.
Thomas Savage; The Power of The Dog. KLIM, 292 sider. Oversat af Steffen Rayburn-Maarup, marts 2022