Gunnhils Øyehaug: Onde blomster
Gæsteanmeldelse af Mette Herman fra Instagramprofilen @bog.dag.bog
Gunnhild Øyehaugs novellesamling Onde blomster er til dig, der kan lide at blive udfordret på din læsning og din opfattelse af, hvordan god skønlitteratur skal skæres.
Gunnhild Øyehaug er som forfatter nemlig helt sin egen med en dybt original fortællestil, der dyrker det absurde, og med hvilken hun skaber surrealistiske og nærmest groteske situationer.
Humoren spiller samtidig også en væsentlig rolle i Øyehaugs fortællinger, der alle udfordrer læseren; enten på grund af novellernes indhold eller på grund af hendes leg med genrekonventionerne, for novellerne hos Øyehaug bryder typisk med de gængse ”regler” for, hvordan en novelle skrues sammen. Formålet hos Øyehaug er nemlig ikke nødvendigvis at skrive tekster, som vi skal lære noget af, ligesom der heller ikke nødvendigvis er tale om tekster med et egentligt plot, en konflikt eller en hovedkarakter, der står midt i en konflikt.
Dermed ikke sagt, at der ikke er konflikter i Øyehaugs noveller, for det er der. Der er bare ikke nødvendigvis en løsning på dem, og det er heller ikke Øyehaugs intention med novellerne. Kendetegnende for de i alt 25 noveller er derimod Øyehaugs brug af upålidelige (og ofte meget morsomme) fortællere, overraskende skift i fortælleperspektivet eller absurde udviklinger i teksternes handlinger, som typisk skyldes fortællerens manglende troværdighed eller udskiftning af fortælleren. Hos Øyehaug kan man nemlig uden problemer skifte fra en jegfortæller til fx en kollektiv fortæller, og en fortæller kan også nemt være en afdød person (”Klipperne som død”), ligesom hovedpersonerne i en tekst sagtens kan være igler (”Blodigler på vildspor”).
Kendetegnende for novellerne i Onde blomster er også Øyehaugs anvendelse af metatekster og intertekstualitet. Flere noveller, fx ”Tråden 2”, er en kommentar til den forgående novelle, eller nærmere en slags kritisk analyse og fortolkning af teksten. I mange af novellerne refererer Øyehaug til kendte forfattere og deres værker, og referencerne bruger hun til at skabe sit eget litterære univers, fx hører vi om Virginia Woolf, Charles Baudelaire og Richard Brautigan. På denne måde udvider Øyehaug på spændende vis sit eget litterære univers.
Læs novellesamlingen, hvis du vil udfordres på dine læsevaner, eller hvis du er til det uforudsigelige, fabulerende, absurde og humoristiske. Det er Gunnhild Øyehaug tydeligvis en sand mester i. Her er link til en læseprøve: Gutkind forlag.
Gunnhild Øyehaug, Onde blomster, Gutkind, Marts 2022, 128 sider, På dansk ved Sara Koch.