Maria Kjær Themsen: Berørt – Om dansk kunst i det nye årtusinde
“Kunsten berører os. Nogle gange som et lille strejf i tanken, andre gange som en decideret rystelse i sindet”.
Sådan indleder kunstkritikeren Maria Kjær Themsen forordet til hendes imponerende storværk “Berørt”. Her giver hun et meget spændende bud på, hvorfor kunsten i Danmark har berørt stadigt flere og flere mennesker igennem de sidste to årtier, hvor danske museer har meldt om publikumsrekorder og gallerierne har trukket fulde huse.
Kunst kan, helt overordnet defineres som bevidst brug af fantasi eller kreativitet til at fremstille værker, som påvirker os æstetisk følelsesmæssigt eller intellektuelt. På tværs af sprog og grænser kan den provokere, chokere eller pikere. Den kan betage, bedrage og forføre. Den kan inspirere, og åbne verdener. Og så kan den frem for alt mane til eftertanke og reflektion. “An erotics of art” kaldte den amerikanske essayist, Susan Sontag det at kunne lade kunstens former, flader og figurer træde frem for ens sanser og berøre sig.
Igennem bogen demonstrer Maria Kjær Themsen på fremragende vis, hvordan der ikke er noget, der skabes i isolation, og at alt er forbundet. At udviklingen på kunstscenen ikke overraskende i høj grad afspejler de store begivenheder og strømninger i samfundet – fra de økonomiske opsving i begyndelsen af årtusindet over finanskrisen til i dag, hvor verden i høj grad er præget af klimakrise, politisk polarisering og nye revolutionære bevægelser som #MeToo og Black Lives Matter.
Det er – heldigvis – ikke bogens hensigt at give et samlet overblik over kunst, der er skabt i perioden. Derimod giver Maria Kjær Themsen et fremragende indblik i de to årtiets kunst ved at nærlæse strømninger og tendenser.
Vi får et suverænt indblik i kunstneriske nybrud og beskrivelser af, hvordan kunstner i bund og grund afspejler det at være menneske. Samtidig viser bogens illustrationer af 400 kunstværker hvor stor bredden er på den danske kunstscene – fra installation, skulptur, performance, lydkunst, mediekunst, maleri, papir og tekst begået af både kendte og mindre kendte kunstnere.
Afsnittet om papir og tekst viser for eksempel et af Julie Nords vidunderligt detaljerige og ornamenterede papirbaserede værker, hvor der, som altid i Nords værker lurer en følelse af tab og trussel i de mystiske landskaber. Dimensionen af noget potentielt grumt ser vi også Vibe Bredahls eventyrlige tegninger. Den samme uhygge kryber ind i Morten Schelded røde signatur tegninger, hvor der hviler en spøgelsesagtig stemning over snoede trapper i et mennesketomt hus og når et hus ses fra en mørk skov som i Red House fra 2003.
Hvis man er det mindste interesseret i moderne kunst og kulturhistorie, så er dette monumentale værk en skatkiste, som man kan fordybe sig i ugevis, og blive meget klogere af at læse. Og samtidig bliver man stærkt berørt sf kunstens evne til ramme netop de følelser hos os, som er så svære at beskrive med ord. Bravo, Maria Kjær Themsen.
Maria Kjær Themsen: Berørt – Om dansk kunst i det nye årtusinde, Strandberg Publishing, 376 sider, udgivelsesdato 19-11-2020.