Maren Uthaug: 88%
“88% af alle kvinder forstår, at mænd ikke kan gå frit rundt i blandt os. Resten tager fejl.”
I 88% skriver Maren Uthaug safterne frem, så det giver skvulpende genlyd gennem hele denne forrygende flotte filosofiske fremtidsfabel. Som i forgængeren 11% skildres et kvindestyret samfund, hvor mænd holdes i sikrede avlscentre.
Uthaug vender elegant Margaret Atwoods fiktive land Gilead på hovedet, og vi befinder os i et matriarkalsk samfund, hvor mændene er avls- og lystdyr, som kvinderne kan bruge, som det passer dem, når det passer dem. Det er med andre ord kvindernes trivsel og seksualitet, der styrer dagsordenen. Det er både grotesk og tankevækkende, og Uthaugs finurlige hjerne og sylespidse kulsorte humor, gør 88% mindst lige så fremragende som sin forgænger.
Som boghandler var jeg med glæde og stolthed med til at tildele Maren Uthaug De Gyldne Laurbær 2022 for romanen 11%. En syret samfundssatire over seksualitet, køn og identitet. Om magt, magi og forræderi. En moderne feministisk fabel, som gjorde mange (mænd) vrede, men heldigvis begejstrede endnu flere. Et værk, der med sit unikke genremix af eventyr, science-fiction, filosofisk fabel og dystopi satte en kærkommen tryllestav til kønsrolledebatten og vores samfundsstruktur.
I 88% er der gået halvtreds år, siden vi forlod Heksen Medea, lægen Eva, den kristne præst Wikka, enegængeren Stille og Drengen. Vi møder nogle af dem igen, sammen med nye karakterer, der er kommet til. For eksempel urkvinden Inga, der genfødes når hun bliver for gammel og kan lugte, når folk lyver. Hun kan genoprette samfundsordenen og løse konflikter. Vagten Purr, der har et deformt baghoved, som hun græmmer sig over. Og som holder lidt for meget af Drengen, som hun overvåger i avlscenteret. Præsten Wendy, der – imod sin vilje – skal blive gravid for at kunne fortsætte sit embede i Brønshøjkirken.
Handlingen er et fabelagtigt tæppe vævet sammen af bogens forskellige stemmer. Hver tråd har sin egen betydning, og udgør samtidig et forrygende hele, der giver en dyb klangbund til romanens ærinde: at skabe debat om samfundsstrukturer og kønsroller. Og naturligvis at underholde. Hvilket den gør til fulde.
Genremixet er en genial form, der lader både nutid, fortid, fremtid, forskning, videnskab, historie, religion, mytologi og sociologi flette sig sammen i et spidende satirisk samfundsportræt. At Uthaug tidligere har læst teologi, og også er godt inde i den nordiske mytologi, fornægter sig ikke.
Det er fremragende. Det er vildt. Det er så uendeligt klogt og finurligt, at man taber kæben flere gange undervejs. 88% er en af årets stærkeste udgivelser.
Maren Uthaug, 88%, Lindhardt og Ringhof, 350 sider, 1. November 2024.