Kirsten Hammann: Georg-komplekset
Helt tomt. Papiret er blankt. Der er ikke nogen ord. Der er ikke nogen fortælling. Der er ikke nogen bog. Georg er i krise. Ja, han er i skrivekrise, og det er absolut ikke godt, når nu man er forfatter, og det at skrive er ens levebrød.
Og for at putte salt i såret, så hører han med umiskendelig tydelighed, hvordan hans kones fingre løber henover tastaturet. Hvordan hun ubesværet får skrevet den ene side efter den anden. Hvordan hun fører gode, nærende og positive samtaler med sin redaktør, som glæder sig meget til at læse hendes bog, som forlaget virkelig satser på, som allerede er solgt til udlandet, – mens han, succesforfatteren ikke får skrevet et eneste ord!
Georg-komplekset er en hæsblæsende rutsjebanetur ind i et forfattersind, som er i dyb krise. Hvor langt er man villig til gå for igen at opnå succes? Hvad er man villig til at investere? Villig til at ødelægge? Hvilke kræfter begynder at røre på sig, når man bliver misundelig, når man pludselig mister noget af sin identitet?
Georg begynder at ødelægge konens bog. Han fodrer hende med for meget information. Han lader hende gå ned ad veje, som ender blindt. Lader hende tro, at han hjælper. Og i sin iver efter at komme ud af sin krise og få skrevet en roman inden sin kone, som jo slet ikke er forfatter, begynder han at ’låne’ fra en anden bog, – og hvor går grænsen egentligt mellem at ’låne’ plots og stjæle plots fra andre?
Skarpt og præcist tager Kirsten Hammann os med ind i Georgs krise. Romanen er skrevet i et højt tempo, hvor der springes fra det ene til det andet, hvor tanker går i ring, og hvor de ubehagelige ækle tanker og følelser pibler frem på hver en side, samtidig med at de er skrevet med et glimt i øjet. ”Alle mennesker har onde tanker. De fleste tørrer dem bare af med en serviet eller slikker læberne, inden andre opdager det. Det er ikke farligt. Jamen, Georg har meget mere end andre, det vælter ud.”
Det er svært at lægge romanen væk, når man først har fået begyndt, for man hvirvles ind i Georgs tankespind, og lige så ækelt og modbydeligt det er, lige så svært er det at lægge bogen fra sig, for man skal lige finde ud af, om han vitterlig gør det, han tænkte, eller om han har en stopklods?
Kirsten Hammann. Georg-komplekset. Gyldendal. 246 sider. 2022.