// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Lone Hørslev: Dagene er data
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Digte

Lone Hørslev: Dagene er data

Skrevet af den 19. november 2018 – 16:15Én kommentar

Jeg kan ikke få dem ud af hovedet. Lone Hørslevs dystopiske, dynamiske og hypermusikalske digte, fra hendes nye digtsamling ‘“Dagene er data”. De fremragende digte har bidt sig fast i (hacket?) min bevidsthed, der ikke vil lukke ned, men fortsætter med at høre Hørslevs sublime musikalske skrift, igen og igen. Som en melodi, man ikke kan få ud af hovedet. Der er så mange geniale ordspil, underspillet og finurlig humor og ikke mindst en mesterlig musikalitet, der taler til både hjerne og hjerte.

Digtsamlingens åbningsdigt “Alt er data”, drives rystmisk frem af dynamiske d-er: d for data, d for dage, d for dødelighed, d for drømme, d for dejlig, d for dig, d for dystopi:

“Alt er data, dette digt er data, dagene er data og dagen./ Dagen i dag, som er fyldt med sekunder, og/ drømmene, dig og duerne på Toftegårds Plads./ Den dejlige himmel her/ hen over Valby og duften fra bageren er data. Dødeligheden/ det menneskelige vilkår er data og/ dystopierne, duer og Dropbox.”

Det emmer så meget af rytme og klang i hvert eneste digt, i hver eneste sætning, i hvert eneste ord, i hvert eneste rim, ordspil og ordleg, at digtene bliver til en stor musikalsk oplevelse. De folder sig dristigt og rystmisk ud, og bliver til en genial symfoni af tanker, betragtninger og refleksioner over digitaliseringen, samtiden, tilstedeværelsen, fraværet, fremmedgørelsen – en dystopisk symfoni, der både er et opråb og et foruroligende perspektiv på vores digitaliserede samfund.

“Hvorfor kigger du på mig, hvem er du?/ Er du en hacket og handlet profil?/ Er du klar til kamp, måske valgkamp, er du/ maven ind og blændende smil?/ Er du robot? (Bevis du ikke er robot)./ Er du ettaller og nuller på en kode, en streng, er du/ streng, er du navlestreng, og har du godt/ med stamceller nede i sædbanken? Det er så godt at have,/hvis man en dag vil lave sig/ en cyborg. Børnene roder med elektriske devices./ Engang blev de født på en frostklar formiddag og nu nu nu – hvem er du?/ Er du en landmand på coke, er du kok?/ Er du kok, er du flot er du kendis?/ (…). Er du sådan en app, der kan tracke? Er du fake news og stigende vandstand? Er du vandmand?”

Alt er data i Hørslevs digtsamling. Data er livet, livet er data, dagen og dagene er data. Data er langt mere end tal og beregninger, det er følelser. Data er alle de erfaringer, sorger, glæder, følelser vi har lagret inde i os selv og i cyberspace. Data kuraterer vores virkelighed og indtager sanserne og kroppen: “(…) min rallende snorken er data. Mit ar under øjet, din duft af citron og din iris, er data.”

Selvom man normalt ikke er til digte, anbefaler jeg på det varmeste, at man enten læser eller hører Hørslevs mesterlige digtsamling. Der er masser af finurlig humor, men også meget vigtige pointer såsom, at mennesket er ved at udrydde sig selv – og de er til at forstå.

Hvis man har mulighed for det, opfordrer jeg til, at man hører ”Dagene er data” som lyd-bog, hvor forfatteren selv læser værket op. Hørslevs mesterlige sprog og vidunderlige musikalske stemme gør om muligt digtsamlingen endnu stærkere. De sublime bogstavrim fremhæves og det samme gør de regulære rim. Stemmen er vanedannende og Deres anmelder er nu ved at høre digtsamlingen for femte gang. Det er data.

Hørslev er den ene del af duoen UHØRT, og den har sat musik til dagene er data. De kan findes på YouTube. Selv foretrækker jeg disse digte uden musik – Hørslevs pen og stemme er i sig selv intenst og inderligt musikalske.

Som en ekstra bonus, er værket smukt og poetisk illustreret af den anerkendte kunstner Julie Nord, der er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Hendes værker findes blandt andet i samlingerne hos Statens Museum For Kunst, Aros, Arken og Trapholt.

Læs også anmelder Jane Andersens anmeldelse af Dagene er data.

Lone Hørslev: Dagene er data, Rosinante, 96 sider, illustrationer af Julie Nord, november 2018.