// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Natasha & Jacob Friis Saxberg: twitter! massekommunikation på 140 tegn
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Opslagsværk

Natasha & Jacob Friis Saxberg: twitter! massekommunikation på 140 tegn

Skrevet af den 13. maj 2010 – 10:57Ingen kommentarer

Internetfænomener som MySpace og Facebook opstår ofte i det stille, spreder sig med lynets hast, når en kritisk masse af brugere og ender til sidst som kuriøst fyldstof i TV2-nyhederne.

Den amerikanske Twitter-tjeneste er ikke meget anderledes. Men Twitter skiller sig alligevel lidt ud, for hvor Facebook handler om at kommunikere med sine (Facebook)venner, så er Twitter mest envejskommunikation med dit udsagn begrænset til 140 tegn – ofte kaldet microblogging. Du skriver, kaster dit korte budskab ud i den store verden til dine followers og så går livet videre. Godt nok kan læserne af dine Tweets svare, men det hele er lidt asynkront og ikke rigtigt udstyret med den sociale dimension som for eksempel Facebook har.

Det behøver dog ikke at være sådan, mener de to forfattere Natasha og Jacob Friis Saxberg, som begge er ivrige twittere. I Twitter! Massekommunikation på 140 tegn gennemgår de derfor først meget pædagogisk tjenesten, kendte brugeres succeshistorier, etiketten på Twitter og tips og tricks til markedsføring af dig selv eller dine produkter.

Gennemgangen er fin for særligt Twitter-nybegyndere, men den bærer samtidig også (for) stærkt præg af forfatternes store begejstring for Twitter. For nok er Twitter en stor amerikansk succes, men herhjemme har tjenesten slet ikke vundet samme brede appel uden for det sædvanlige teknik- og kommunikationsbegejstrede segment. Man savner derfor en kritisk stillingtagen til både Twitter og særligt om man kunne bruge sin tid bedre på andre markedsføringskanaler end Microblogging.

Natasha & Jacob Friis Saxberg, twitter! massekommunikation på 140 tegn, Libris, 282 sider, 2009.