Jane Fejfer og Kristine Bøggild Johannsen (red.): Face to Face – Thorvaldsen and Portraiture
Jeg har altid været fuldstændig betaget af den verdensberømte billedhugger Thorvaldsens eminent smukke skulpturer, der fremstår så levende og varme, selvom de er hugget ud i marmor eller støbt i bronze. Med en sjældent set virtuositet genskabte han sin tids mennesker ved at tilføre dem en fysisk tredimensionel form sammen med en unik personlighed og livfuldhed. Det er næsten gysende livagtigt. Som fysiske spejlbilleder, hugget i sten og frosset i tid. Så hvis man gerne vil vide, hvordan Paven i Rom, Napoleon eller kongelige fra hele Europa så ud, så kan man fordel studere Thorvaldsens værker. Man kan også bare nyde deres sjældne sanselighed.
I år er det 250 siden, at Thorvaldsen kom til verden, og det markeres med den fremragende udstilling Ansigt til ansigt – Thorvaldsen og Portrættet, der vises på Thorvaldsens Museum i København. Nærværende værk udgives i forbindelse med udstillingen, og det er så smukt, at ord næsten ikke kan beskrive det. Her belyses og vises de mange skulpturelle portrætter, som Thorvaldsen også begik. For selvom den berømte billehugger er mest kendt for de store mytologiske skulpturer og relieffer, så var han en af samtidens mest efterspurgte portrætkunstnere. Thorvaldsen lavede nemlig enestående skulpturelle portrætter i form af buster, som udgør en markant del af hans livsværk.
Bogens udtryk minder mest af alt om et eksklusivt magasin, der på smukkeste vis viser os den unikke forståelse Thorvaldsen havde for det tredimensionelle, og hans enorme rummelige intelligens. Vi kommer med på en fuldstændig unik rejse igennem Thorvaldsens univers, og hans 160 skulpturelle portrætter sættes under lup på en inspirerende måde, der aldrig bliver kedelig eller indforstået.
Gennem 40 forskellige, fremragende bidrag fra både nationale og internationale eksperter, forfattere og kunstnere fremhæves det skulpturelle portræts sanselighed, dets udvikling og rolle sammen med de fortællinger, der knytter sig til et portræt. Det understreges af en overdådig billedside, hvor de mesterlige portrætter får lov til at brede sig behørigt over både hele og halve sider. Det er en ren nydelse og læseren bliver klogere og inspireret, og så får man oven i købet lyst til at reflektere over det tredimensionelle portræt som historisk og kulturelt fænomen. Hold nu op, hvor er det godt! Desuden er fremstillingen af selvbilleder er jo mere aktuel end nogen før, hvor selfies fylder godt op på de sociale medier.
Bertel Thorvaldsen blev født den 19. november 1770. Allerede som 11-årig kom han på Kunstakademiet i København. Den 8. marts 1997 ankom han til Rom, hvor han opnåede stor anerkendelse og berømmelse. Det afspejlede sig blandt i de opgaver han fik fra forskellige fyrste- og kongehuse, som ønskede monumenter over deres nationale storhed. Han vendte tilbage til København i 1838, hvor man byggede museet ved Christiansborg til hans værker. Han nåede ikke at se det færdigopført, men er begravet i den indre gård i museet.
Udstillingen Ansigt til ansigt kan ses på Thorvaldsens Museum indtil den 18. oktober 2020.
Bogen rummer blandt andet bidrag fra Whitney Davis, Rolf Schneider, Malcolm Baker, Grant Parker, Ulrich Phisterer, Ernst Jonas Bencard, Merete Pryds Helle, Jeanette Ehlers og Trine Søndergaard. Den er redigeret af Jane Fejfer, der er lektor ved Saxo-Instituttet, Københavns Universitet, og Kristine Bøggild Johannsen, der er museumsinspektør ved Thorvaldsens Museum. Bogen er på engelsk.
Jane Fejfer og Kristine Bøggild Johannsen (red.): Face to Face – Thorvaldsen and Portraiture, Strandberg Publishing, 304 sider, rigt illustreret, udgivet 8. marts 2020.