// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Ivo de Figueiredo: Henrik Ibsen – Mennesket og masken
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Biografi

Ivo de Figueiredo: Henrik Ibsen – Mennesket og masken

Skrevet af den 15. december 2019 – 06:09Ingen kommentarer

NOR er et nordisk litteratursamarbejde, hvor et dansk, et svensk og et norsk forlag har indgået samarbejde om at gøre et fremstød for Henrik Ibsen, som er kendt som grundlæggeren af det moderne drama. De har inviteret forfatterne Merete Pryds Helle, Klas Östergren og Vigtig Hjort til at skrive hver deres roman bygget på et eller flere af Ibsens værker. Alle tre romaner er anmeldt her på bloggen.

Samtidig har forlagene udgivet en samling af seks af Ibsens bedste og mest kendte samtidsskuespil. Det er et fantastisk initiativ, som man må håbe får mange læsere – det fortjener det!

Kronen på værket er dog Ivo de Figueiredos fremragende biografi om Henrik Ibsen. Det er en yderst kærkommen udgivelse for der findes desværre ikke særlig meget tilgængeligt materiale om Ibsen på dansk.

“Henrik Ibsen – masken og mennesket” er en biografi af den grundigere slags – cirka 650 sider plus noter. Men alligvel er der ikke en side for meget. Værket er kronologisk opbygget, og følger Ibsen fra hans fødsel i Skien i 1828 til han dør i Kristiania i 1906. Fra han starter som apotekerlærling til at ende som en meget feteret dramatiker, der opnår stor berømmelse sin samtid.

Med udgangspunkt i bevarede breve, anmeldelser, dagbøger og andre historiske kilder foldes der en biografi ud, som på alle måder er værd at læse. Den stramme kronologiske opbygning gør, at bogen er genial at bruge som opslagsværk, fordi man ved hjælp af indholdsfortegnelsen, kan udvælge det afsnit og de kapitler i bogen, som man er mest interesseret i. Men hele bogen kan også sagtens læses i sammenhæng, som en roman, for Ibsens liv var virkelig spændende og de Figueiredo er en mageløs fortæller.

Ibsens liv sættes i sammenhæng med tidens kulturelle og historiske strømninger. Interessant i dansk sammenhæng er, at Dybbølsagen kommer til at spille en central rolle for ham. Ibsen bliver dybt desillusioneret over Norges og Sveriges manglende aktive hjælp til det lille Danmark i kampen mod Preussen.

Via beskrivelserne af Ibsens oplevelser, fx af hvordan han oplever Preussens sejrsrus i Berlin, får vi en forståelse for det etiske dilemma mellem handling og idealer, som er hovedtemaet i læsedramaet “Brand”. Ibsen forlader hastigt Berlin og slår sig ned i Rom. Interessant i dansk sammenhæng er også, at et af Ibsens mest kendte skuespil, “Et dukkehjem” får verdenspremiere på Det Kongelige Teater i København i 1879. Desuden vælger Ibsen det danske forlag Gyldendal, fordi han ser det som et springbræt til en mere international karriere. På den tid var Norge og Oslo langt mere provinsielt end København. Endvidere er Ibsen særdeles utilfreds med, hvordan Norge har behandlet ham, og han forbliver i store dele af sit liv hadsk overfor Norge og alt, hvad der er norsk. Det bevirker, at Ibsen kommer til at leve mange år af sit liv i henholdsvis Rom og Tyskland.

Forfatteren refererer indholdet af de forskellige værker af Ibsen, men fremsætter ikke selvstændige tolkninger. Derimod er der præcise kildeanvisninger og grundige omtaler af, hvordan samtidens kritikere og publikum modtog Ibsens værker. Her er bogen videnskabeligt set, meget værdifuld. I andre dele af værket kan den meget grundige research komme til at virke en anelse langtrukkent, og den almindelige læser kan måske komme til at kede sig.

Ærgerligt er det, at bogens billedmateriale er placeret midt i værket, og desværre ikke er særligt spændende. I forhold til en moderne biografi virker det nærmest gammeldags, og hvis billedmaterialet skulle have fungeret bedre, skulle det være placeret i dets kronologiske sammenhæng.

Men alt i alt er denne biografi en meget væsentlig videnskabelig udgivelse, som de fleste med interesse for Ibsen vil elske. Jeg anbefaler den på det varmeste.

Ivo de Figueiredo: Henrik Ibsen. Mennesket og masken, Rosinante, september 2019, 736 sider. Oversat af Camilla Christensen.