// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Karin Sloth: Mål dine resultater
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Videnskab

Karin Sloth: Mål dine resultater

Skrevet af den 21. juni 2011 – 22:24Ingen kommentarer

Informationsmedarbejdere, pressechefer, kommunikationsrådgivere – kært barn har mange navne, men en ting har de til fælles: alle er under pres for at dokumentere værdi og konkrete resultater. Hvordan understøtter pressemeddelelser virksomhedens kommercielle mål? Hvordan bevise, at intern kommunikation er nødvendig for at gennemføre en vækststrategi? Det er et par af de spørgsmål, man kan komme ud for som kommunikatør, og Karin Sloth har sat sig for at hjælpe.

I ”Mål dine resultater” deler hun ud af egne erfaringer med måling af kommunikation, hun formidler konkret viden om og metoder til at definere mål. Det sker via et righoldigt udvalg af evalueringsmodeller og undersøgelser.

Bogen består af tre dele: I den første får man konkret vejledning i at adskille kommunikationsmål fra forretningsmål. I den anden del gennemgås en række undersøgelsesmetoder og evalueringsmodeller. Centralt står en gennemgang af, hvordan man laver et undersøgelsesdesign, som øger bevidstheden om målenes strategiske relevans. Og i den sidste del får læseren en kort introduktion til de vigtigste af ledelsens styringsværktøjer og en præsentation af, hvordan kommunikationsafdelingerne kan indarbejde måling af kommunikation og eget strategiske arbejde i organisationens overordnede styring.

Præsentationerne suppleres fint med eksempler og cases fra virkeligheden, og det er bogens styrke. Her er der stof til eftertanke og inspiration til praktikere. Selve vejledningerne står svagere, for Sloth gaber over for meget. Man kommer både rundt om fokusgrupper, kvalitative undersøgelser, videnregnskaber og monitorering. Jeg ville ønske at forfatteren havde fravalgt nogle elementerne til fordel for en gennemgang af, hvordan man måler og evaluerer de sociale mediers effekt. Det er oppe i tiden, og det virker helt forkert, at emnet ikke er grundigt behandlet i dette ellers vidt favnende værk.

Når det er sagt, vil jeg dog fremhæve, at bogen fungerer glimrende som inspiration til de mange metoder inden for måling og analyse af kommunikation. Dermed fortjener den et publikum hos de mange kommunikatører, der ikke tidligere har dyrket emnet.

Karin Sloth, Mål dine resultater, Samfundslitteratur, 230 sider, 2011.