// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » David BALDACCI: The whole truth
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Amerikansk, Konspirationer, Krimi, På engelsk

David BALDACCI: The whole truth

Skrevet af den 1. december 2008 – 03:01Én kommentar

Mangemilliardæren Jansen har skabt sig sin formue på våbenhandel – af den helt rigtige lovlige slags. Imidlertid har han også set ind i fremtiden (baby)– and it’s murder. Alting var så meget mere sikkert og forudsigeligt, da verdens sikkerhedsproblemer ikke omhandlede terror banditter med Bin Laden i spidsen.

Missionen for Jansen bliver den ydmyge og simple at genskabe en naturlig balance i verden, hvor stormagterne fokuserer på at holde hinanden skak. Det er selvsagt ikke helt simpelt, hvorfor Jansen allierer sig med et ”perception management” firma – der som navnet antyder arbejder med at skabe en ”virkelighed”, der passer til ens egne ønsker.

I første omgang handler det om at få Verden til at tro på, at russerne har fundet frem til gamle hede drømme om verdensdominans. Med et enormt apparat bliver denne mission sat i værk, der er ganske underholdende at følge som læser. Baldacci har fået læst lidt op på, hvilke muligheder moderne informationsteknologier giver – og samtidig problemer den globale 24/7 nyhedscyklus har.

Sideløbende med denne udvikling følger vi journalisten Katie James. Hendes karriere er for alvor på vej ned af bakken  -trods tidligere Pulitzer priser – i takt med, at hendes alkoholforbrug er steget. Det er klart, at hun – sammen med bogens mystiske mandlige hovedperson – bliver involveret først på den ene måde – og senere på en anden i Jansens globale forsøg på at bedrage verden.

Bogen her kan næppe betegnes som værende stor litteratur. Til gengæld er den ganske underholdende, og kaster uden tvivl samtidig et par spørgsmål på banen. Som læser bliver man i høj grad konfronteret med spørgsmålet om, hvorvidt det er muligt at lave så gigantiske bedrag – eller om det i virkeligheden er noget pjat. Det er noget pjat på den måde, at selvom bogen forsøger at være meget teknisk, så letter den del af historien aldrig helt.

Anonyme blogs bliver eksempelvis igen og igen brugt som det mest dagsordenssættende medie – hvilket vidst ikke helt holder vand. Spændende er det dog at følge, hvordan viral markedsføring kan eksponeres over hele kloden – og vævet sammen med noget ”six degrees of separation” snak, er det også læseværdigt.

På trods af at det har været tydeligt, hvordan lande og grupperinger i stigende grad benytter sig af PR selskaber (eksempelvis senest i forhold til den russiske/tjetjenske konflikt ’08), så er der stadigvæk et pænt stykke vej til scenarierne i Beldaccis roman.  
 
David BALDACCI: The whole truth, 406 sider, Grand Central Publishing