// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Lise Bek: Måltidet som stilleben: Fra offergave til fastfoodobjekt
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Historie, Kunst, Samfund

Lise Bek: Måltidet som stilleben: Fra offergave til fastfoodobjekt

Skrevet af den 8. juni 2019 – 06:44Ingen kommentarer

Mesterværket “Måltidet som Stilleben: fra offergave til fastfoodobjekt” af kunsthistorikeren Lise Bek er på alle måder et stort, grundigt og informationsrigt værk. Med stillebenet som genremæssigt udgangspunkt giver Lise Bek os et fantastisk og smagfuldt indblik i, hvordan billedkunsten har afbildet maden og måltidet fra antikken frem til i dag. Det er rent guf for både kunst- og madelskere.

En død hare, fyldte vinglas, overdådige grøntsager på fad og en kurv med fristende frugter. Stillebenets overdådige opstillinger af mad, blomster og andre dekorative objekter har siden den græske oldtid været et yndet motiv i kunsten. Mad er en af hovedingredienserne i livet, og måltidet er helt selvfølgeligt et af de mest elskede motiver i billedkunsten. De hollandske renæssancemalere var eminente til de klassiske madstilleben med de festligt opdækkede borde med østers, druer og damaskduge. Installationskunstneren Marco Evaristti lod publikum blende gulvfisk og popkunstneren Andy Warhol opsummerede nøgternt det hele med den ikoniske dåse med halve ferskner.

Med et imponerende højt niveau og research i verdensklasse forklarer forfatteren, hvordan kunstnerne ikke kun malede fødevarer – de malede også synd, renhed og fordærv. Stillebenet var ikke kun en skueret. Bek undersøger de forestillinger, man i årtusinder har gjort sig om mad, følger motivet gennem kunsthistorien og afdækker dets mange moralske, politiske og religiøse betydninger. Fra Middelalderens symboltænkning til modernismens madkamp.

Bogens opbygning er genial. Den er bygget op som en klassisk kogebog, der starter med aperitif og slutter med dessert og post festum. Samtidig er den opbygget kronologisk, og starter således med at skildre stilleben, der knyttet til religionen og religiøse kulthandlinger med fremragende eksempler.

Herefter vises en række kristne billeder, der illustrerer, hvilken rolle mad spillede for kristendommen – fra nadvermåltidet til fasten. Hun slutter i store træk samlingen med at gennemgå en række billeder, som er løsrevet fra religion og som er gode eksempler på det sekulariserede samfund.

“Måltidet som stilleben” er uhyre interessant læsning, hvis man interesserer sig for billedkunst og kulturhistorie. Samtidig er den hamrende relevant set i en helt moderne kulturhistorisk kontekst, hvor mad, fastfood, sundhed og gourmet mad (stadig) er højaktuelle emner.

Bogen har et righoldigt billedmateriale, hvor der vises eksempler på nøje udvalgte stilleben fra tusind år tilbage og til nutidens popkunst og fotografi. Alle billeder ledsages af fine noter, og der er en grundig gennemgang af hvert billede, der vises tæt på dette. Det gør bogen overskuelig og tydeliggør forfatterens intentioner og budskaber. Det er simpelthen formidling i klasse A.

Bogens imponerende billedside er alene nok til at anbefale den på det varmeste. Den er repræsentativ for de forskellige epoker, og forfatteren drager hele bogen igennem relevante sammenligninger mellem nutid og fortid. Det er med til at gøre dette videnskabelige værk let tilgængeligt.

Hvis man holder af både mad og kunst, får denne vidunderlige og sanselige bog tænderne til at løbe maraton og maven til at knurre. Og forfatterens sublime formidlingsevne gør bogen tilgængelig for almindeligt kunstinteresserede. En fornem og smagfuld udgivelse, der anbefales på det varmeste.

Lise Bek er professor emeritus i kunsthistorie ved Aarhus universitet og har især beskæftiget sig med renæssancen og er ekspert i Leon Battista Albertis skrifter. Hun har blandt andet udgivet pionerværket “Virkeligheden i kunstens spejl” (1988).

Lise Bek, Måltidet som Stilleben. Fra offergave til fastfoodobjekt, Aarhus Universitetsforlag, december 2018, 484 sider, rigt illustreret.