// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Saatchi Gallery: 100, The Work That Changed British Art
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Billedbog, På engelsk

Saatchi Gallery: 100, The Work That Changed British Art

Skrevet af den 21. juni 2007 – 22:20Ingen kommentarer

100-the-work-that-changed_309116f3.jpg

Stor fin bog. Stor fin coffietabel-bog, som skabt til at ligge tilfældigt fremme i hertil skabt dagligstuemøbel. Jeg har lånt den af en veninden, så kender ikke prisen, men den er helt sikkert dyr. Den har masser af lækre billeder og gode beskrivende tekster bag i, som man hvis man har lyst, kan få serveret, hvad værket bidrager med. En detalje jeg personligt er ret glad for. Det kan godt være en lille smule irriterende at få at vide, hvad samfundet (læs: kunstverdenen selv) får ud af værket, inden man selv har fået lov til at opdage, hvad man personligt får ud at det.

Bogen er en meget fin indføring i britisk senmoderne kunst, men jeg må indrømme, jeg var en smule skuffet. Havde faktisk forventet noget mere provokerende. Det mest kompromitterende var værker som jeg allerede kender (og i øvrigt holder af pga. humoren) var Tracy Emins “Everone I Ever Slept With 1963-1995” og Damien Hirsts “Untitled”, som er et kæmpe lyserødt hjerte, hvor en række sommerfugle har ladet livet under tørringen. Hvilket i øvrigt ejes af (og hænger på?) Arken.

Ingen af værkerne bygger på reelt grænseoverskridende handlinger fra kunstnerens side, og hele “udstoppe-og-slagte-dyr”bølgen ramte åbenbart først Storbritanien i 90’erne. Og det endda i en meget pæn form, hvor det stort set kun er landbrugsdyr o.l dyr og hvor vi ikke bliver præsenteret for sleve mordet, men kun ser det færdige produkt. Ingen guldfisk, ingen hesteofringer. Både fransk og sågar dansk kunst er, ud fra det billede denne er bog giver, dekader foran.

Jeg er selv stor tilhænger af kunst med tanke og mening, som kan mere end provokerer, men det hører altså til sjældenhederne at provokationerne er meningsløse. Eksempelvis…
Sidst skal der knyttes en kommentar til tidsperspektivet. I følge denne bogs udvalg af værker, har Britisk kunst ikke ændret sig før 1989. Så kan jeg selvfølgelig godt forstå, de ikke er så langt fremme i skoene, men det virker mere som om Saatchy har valgt marketing frem for perspektiv. Ærgerligt når man nu laver så flor en bog.

Men flot er den – og for en billedbog er det jo et ret vægtigt kriterium – og mange af værkerne er både humoristiske og begavede. Hvis man ikke har fulgt med i Britisk kunst op gennem 90erne kan den virkelig anbefales som god solid indføring i, hvor den Britiske kunstscene er nået til, men ellers er der ikke meget nyt under solen…