// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Knud Arne Jürgensen og Vivi Flindt: Mandarinen. Flemming Flindt – et teaterliv
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Biografi, Kunst

Knud Arne Jürgensen og Vivi Flindt: Mandarinen. Flemming Flindt – et teaterliv

Skrevet af den 15. april 2019 – 06:50Ingen kommentarer

Biografien “Mandarinen” tegner et fantastisk spændende og meget læsværdigt portræt af en verdens største balletpersonligheder, balletmesteren og koreografen Flemming Flindt. Han revolutionerede den danske balletscene med en række kontroversielle balletter, som både blev hans succes og fald.

Flemming Flindt (1936-2009) blev født med balletsko på. Hans mor underviste i dans og hans far forsøgte sig med en karriere som danser. Men at Flindt blev verdensdanser og en stor og nyskabende koreograf, var en sjældent set sensation.

Bogen er skrevet af forfatter, dr. phil., ballet- og teaterhistoriker Knud Arne Jürgensen. Han er fint hjulpet af den tidligere balletdanser Vivi Flindt, som var gift med Flemming Flindt i en årrække. Hun har bidraget med en stor del af det private billedmateriale, der bringes i bogen, som er et smukt og sobert monument over en af de mest betydningsfulde personer i dansk ballethistorie. Bogen giver uden at snage et fint og nuanceret billede af både Flemming Flindts arbejdsliv og hans privatliv med Vivi Flindt og deres fælles børn.

Bogen har en god og kronologisk opbygning. Første del beskriver Flindts opvækst og familiebaggrund, hans år på Det Kongelige Teaters Balletskole og senere karrieren som danser i Danmark, London og Paris. Bogens anden del bringer os ind bag kulisserne i Flemming Flindts virke som balletmester og koreograf på Det Kongelige Teater, og vi hører om hans samarbejde med dansere, scenefolk, komponister og forfattere.

Bogen fremhæver Flemming Flindts store evner for moderne medier – især tv-mediet, der var nyt i 60’erne. Det var netop til tv, at han skabte den koreografiske genistreg, den enestående og brutale forestilling “Enetime” efter den rumænsk-franske forfatter Eugéne Ionescos skuespil. Her skildres historien om en brutal og sadistisk lærer, der viser sig at være lystmorder, og dræber den ene elev efter den anden.

Bogens titel “Mandarinen” henviser til Flindts koreografiske hovedværk – den stærkt kontroversielle ballet “Den forunderlige mandarin”. Her tematiseres (helt uhørt for den danske nationalescene) lyst og begær. Flindt dansede selv hovedrollen som mandarinen. En mandarin er i øvrigt en kinesisk kejserlig embedsmand, og det passer perfekt på Flemming Flindt, der både blev embedsmand i form af balletmester på Det Kongelige Teater og siden hen på Dallas Ballet i USA. Desuden var han en kejserlig danser, der dansede for alverdens stormænd fra Charles de Gaulle til Dronning Margrethe.

Alt dette skildres indgående og eminent af Knud Arne Jürgensen i denne store, flotte hyldestbog til Flindt, som også beskriver, hvordan Flindt nærmest blev moppet ud af Danmark af blandt andre den daværende kulturminister Niels Matthiasen. En meget pikant affære. Og et kolossalt tab for den danske balletscene.

Jeg holder selv meget af ballet, og er fuldstændig vild med musikken til Dødens Triumf, som jeg stadig hører ind imellem. Men man skal være interesseret i dans, ballet og kulturpolitik i den sidste del af 19-tallet for at bogen skal være et oplagt valg. Men er man det, bør man omgående kaste over fortællingen om Flemming Flindt, som er et sjældent sublimt værk, der yder Flindt en velfortjent poetisk retfærdighed. Ballet er en visuel kunstart, og bogen er spækket med interessante billeder af både Flemming Flindt som danser og som koreograf.

Det eneste lille aberdabei er, at bogen indeholder alt for lange passager med engelsksproget kildemateriale i form af fx breve og anmeldelser. De burde enten have været oversat i deres fulde længde eller refereret på dansk.

Men lad det endelig ikke afholde dig fra en mesterlig bog om en mesterlig multikunstner og virtuos. Jeg er imponeret!

Knud Arne Jürgensen og Vivi Flindt: Mandarinen. Flemming Flindt – et teaterliv, Gyldendal, marts 2019, 368 sider.