// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Charlotte Tønnes Jensen: Den store low fodmap kogebog
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Mad og drikke

Charlotte Tønnes Jensen: Den store low fodmap kogebog

Skrevet af den 20. januar 2019 – 07:43Ingen kommentarer

Af gæsteanmelder Kira Gall Henriksen, uddannet kok, ernæringsvejleder og personlig træner.

Stort set hver gang du blinker, udkommer en bog med en ny og spændende måde at spise sundere på. Og mens du som bruger godt kan blive træt af, at de store sandheder tilsyneladende ændrer sig hvert andet øjeblik, så kan du også vælge at tage ja-hatten på og blot være glad og tilfreds med at få nye idéer til at lave velsmagende mad, der også hælder til den sunde side.

Når autoriseret klinisk diætist, cand.scient. I klinisk ernæring og faglært kok, Charlotte Tønnes Jensen nu udkommer med ”Den store low fodmap kogebog”, så kan du altså selv vælge at tage den rigtige hat på og blot tage imod nogle forslag til en række lækre retter, du let kan lave – selv i en ofte lidt for travl hverdag.

Men lad os lige starte med at få konstateret, hvad low fodmap egentlig er. På NetDoktor skriver de følgende:

Low FODMAP diæten går ud på at begrænse eller helt udelukke bestemte kulhydrater fra kosten i en periode på fire-otte uger. Nogle gange er det mængden af et bestemt kulhydrat, der giver symptomer, så derfor kan det være nok at begrænse nogle fødevarer, mens andre helt må udelukkes, da de har et meget højt indhold af FODMAPS. Ordet FODMAP er en forkortelse for en række kulhydrater (Fermentertbare Oligo,- Di, – Monosakkarider og (And) Polyoler). Det drejer sig om kulhydraterne fruktose (frugtsukker), laktose (mælkesukker), oligosakkarider (fruktaner oggalaktaner) og polyoler (sukkeralkoholer).

Det ved jeg ikke, om vi blev meget klogere af, men basalt set handler det om at skåne maven – oftest tyktarmen – og spise lidt anderledes i en periode eller endda mere permanent.

Indholdet i bogen:
• En forklaring på et basislager, som er godt at have samt forklaring af, hvordan du selv kan lave tingene som eksempelvis dehydrerede fødevarer
• Der er fokus på smag, og forfatteren gennemgår sensorik, så læseren forstår, hvordan det kan påvirke helheden.
• Hun forklarer om forskellige typer af tilberedning.
• Flere steder i bogen giver hun forslag til alternative fødevarer end dem, der er nævnt i opskriften. Det giver dig flere valg- og smagsmuligheder.
• Bogen indeholder mange i forvejen kendte opskrifter, så har du irritabel tarm og ønsker at spise ”klassisk”, giver den inspiration til, hvordan du med få og enkle ændringer kan gøre maden mere mavevenlig.
• Hun har angivet kalorieindhold ved hver opskrift men dog ikke fordelingen af næringsstofferne. (Protein, kulhydrat og fedt). Det savner jeg.

Er du interesseret i mere mavevenlig kost, er dette en god og meget brugbar bog. For andre læsere er bogen nok lidt kedelig – mest fordi den ikke er nyskabende eller nytænkende. Er du derimod lidt ny i et køkken, så brug den endelig – også til at få gode idéer.

Charlotte Tønnes Jensen: ”Den store low fodmap kogebog – lækre retter til hverdag og fest”, Forlaget Muusmann, 346 sider, december 2017