// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Jessica Nadel: Veganske retter – Superfoods 24/7
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Mad og drikke

Jessica Nadel: Veganske retter – Superfoods 24/7

Skrevet af den 17. januar 2019 – 07:00Ingen kommentarer

Af gæsteanmelder Kira Gall Henriksen, uddannet kok, ernæringsvejleder og personlig træner.

Superfood er et begreb, der oftere og oftere træder ind i vores bevidsthed. Vi møder det hos ernæringseksperter, i opskrifter, på skilte i supermarkeder, og vi hører det, når ’de kloge’ taler sammen om kost og tendenser inden for madlavning – enten i radioen eller på tv. Men hvad er superfood egentlig?

Superfood er en betegnelse, der dækker over fødevarer, der vil gøre en forskel for dig kropsligt og mentalt. Det er fødevarer, som tillægges egenskaber, der eksempelvis kan være blodtryksnedsættende. Men er det nu også sandt? For i hvilke mængder skal fødevaren indtages, for at du får den påståede effekt? Hvori ligger videnskaben. Det er altid farligt at påstå noget, hvis ikke der er lavet studier, der understøtter påstandene. Og superfood er blevet et buzz ord.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at spiser du varieret og netop indtager mange af de fødevarer, der hører under betegnelsen superfoods, så vil du blive sundere, blot ved det faktum at du spiser varieret.

I bogen ”Veganske retter – Superfoods 24/7” er begrebet en smule misbrugt. Vegansk kost er nemlig ikke lig med superfood. Men mange af de produkter, vi bruger i vegansk madlavning, er dem, vi vil putte under betegnelsen superfood – altså når der er en usædvanlig høj mængde indhold af eksempelvis mineraler eller vitaminer i en ingrediens (som eksempelvis gojibær, havtorn med mere).

Når det er sagt, så er bogen en rigtig fin rød løber ind til alt det, vegansk kost i dag er. Og vegansk kost er ved at vinde frem – ikke alene på grund af den mere bæredygtige tilgang til madlavning men også grundet individuel sundhed, hvor det er opfattelsen at mere vegetar- eller veganerkost kan øge din sundhed.

Så, hvis mini-karryburger af linser og valnødder, mac ’n’ cheese og sød kartoffel eller gnocchi med ovnbagt hvidløg og grønkålspuré kan få dine tænder til at løbe i vand – eller måske bare repræsentere et lille afbræk i dine normale mængder af grillet kød – så er her masse af inspiration at hente.

Om bogen er der følgende at sige:
• Den er indbydende med lækre billeder og lette opskrifter
• Opskrifterne indeholder en oversigt over næringsstoffer, hvilket er virkelig rart. Specielt er det vigtigt for dem, der lever vegansk, da de skal være meget opmærksomme på fordelingen af disse, idet vi i dag i en vegansk kost ofte får alt for store mængder af kulhydrat og fedt. Det kan give en meget ubalanceret kost
• Der er forslag til madplanlægning i form af oversigter på hele dage
• Med det fokus, der i samfundet i dag er på at have flere kødfrie dage, er der meget inspiration at hente.

Jeg kan stærkt anbefale bogen – mere som inspiration til det veganske køkken end som en introduktion til superfood.

Jessica Nadel: ”Veganske retter – Superfoods 24/7”, Forlaget Billesø & Baltzer, 176 sider, juni 2018