// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Anders Hansen: Hjernestærk – Sådan styrker du din hjerne med motion og træning
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Opslagsværk, Selvhjælp

Anders Hansen: Hjernestærk – Sådan styrker du din hjerne med motion og træning

Skrevet af den 7. april 2018 – 07:36Ingen kommentarer

Hvem vil ikke gerne passe godt på sin hjerne, og udvikle den gennem hele livet? Ja, jeg vil gerne, og derfor har jeg med stor interesse læst Anders Hansens bog Hjernestærk, som netop handler om, hvor meget det er muligt at træne sin hjerne. Det er meget enkelt, det der skal til, for det handler såmænd bare om motion, og det er ikke en gang fordi, det skal være helt vildt. En halv til en hel time nogle gange om ugen kan gøre det. Bare det at stå op på kontoret eller i skolen gør en forskel, skriver han. Det er da motiverende!

Anders Hansen er uddannet læge fra Karolinska Instituttet og arbejder som overlæge i psykiatri. Som han selv skriver det, så har han læst tusindvis af forskningsundersøgelser gennem sit liv, og den undersøgelse, der har betydet mest for hans syn på livet var en, hvor 100 60 årige fik MR-skannet deres hjerner. Efter skanningen skulle den ene gruppe det næste år mødes et par gange om ugen og lave rolige øvelser. Den anden gruppe skulle gå tur et par gange om ugen. Det viste sig, at efter et år havde de mennesker, der havde gået ture, fået meget bedre forbindelser mellem hjernens forskellige dele. Jeg går ikke her ind i, hvilke dele og hvordan det fysisk sker. For fokus er, at med blot et par gåture om ugen var hjernen blevet mange gange mere effektiv.

Der er forskel på, hvilken type motion man skal dyrke i forhold til, hvad det er i hjernen man vil træne og styrke. Fuldstændigt lige som, når det handler om kroppen. Måske skal du have pulsen op – eller det kan være nok med en lang gåtur.

Når man har læst bogen fra A til Z, kan man faktisk også bruge den som opslagsværk i forhold til den del af hjernen, man vil træne eller styrke. Måske er dit mål at styrke hjerne i forhold til stress, måske er målet at opnå lykkefølelse eller at styrke hukommelsen.

Bogen er fyldt med små historier, som bekræfter, hvor eminent vores hjerne er, og hvor lidt den egentligt kræver af os, for at forblive oppe i fulde omdrejninger. Hjernens forskellige dele bliver forklaret på en pædagogisk måde, så de fleste af os kan være med. Anders Hansen skriver også til sidst i bogen, at han selvfølgelig har været nødt til at forenkle visse ting, for at gøre stoffet forståeligt for alle os, der ikke lige har forstand på hjerner. Det er lykkes godt, synes jeg. Ud over at blive klogere, har bogen ikke en smart tilgang, men en konstruktiv og operationel tilgang, som gør, at man kan gå i gang med at træne sin hjerne – og have lyst til det.

Læs også gerne vores anmeldelse af bogen Hjernen på overarbejde og af bogen Hjernen – historien om dig.

Anders Hansen, Hjernestærk – Sådan styrker du din hjerne med motion og træning, Politikens Forlag, oversat af Helle Albeck, 253 sider, august 2017