// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Niels Lunde: Aktion aktion aktion
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Sport

Niels Lunde: Aktion aktion aktion

Skrevet af den 12. januar 2018 – 07:35Ingen kommentarer

Jeg husker det, som var det i går. Det var 19. september 1990. Brøndby skulle spille UEFA Cup-kamp mod mægtige Eintracht Frankfurt fra Tyskland. Da kampen var overstået, stod der 5-0 på måltavlen. Det var ikke til at fatte. Hvis ikke jeg allerede var klar over det, så blev jeg det for alvor den dag. Du behøver ikke være fan af et hold for at heppe vildt og blodigt på dem.

Jeg er nemlig ikke Brøndby-fan. Men det, Brøndby præsterede den gang, var så uimodståeligt og fantastisk for ikke bare klubben fra Vestegnen men for dansk fodbold som helhed, at vi alle kunne samles om sejren.

Året efter sendte B1903 selveste Bayern München hjem til Sydtyskland med et nederlag på hele 6-2 i 2. runde af UEFA Cup’en.

I december 1994 fik Danmark sit på klubplan vel nok største resultat, da OB ude vandt 2-0 over Real Madrid i 4. runde af UEFA Cup’en og sendte Los Blancos ud af turneringen.

Men B1903 tabte til Torino i kvartfinalen i turneringen i 1991-92. Og OB røg i kvartfinalen ud til Parma fra Italien i 1994/1995. Brøndby kom altså i semifinalen mod selveste AC Roma. Og havde tyske Rudi Völler ikke headet bolden i mål i 88. minut for Roma, så havde Brøndby stået i finalen mod Inter. Det var en magisk tid. Og det var en tid, der siden har betydet, at Brøndby altid har fortjent min opmærksomhed, når der sker noget nyt.

Nu er der sket noget nyt i Brøndby. Og det er det nye, som ”Aktion aktion aktion” handler om.

I en række år har Brøndby været mildest talt et middelmådigt hold i dansk fodbold. De har ikke vundet det danske mesterskab siden sæsonen 2004-05. Året efter vandt de sølv, og siden da var fire bronzepladser de bedste resultater. Bedre er det ikke gået i pokalturneringen, som Brøndby senest vandt i 2008. Det er sjældent nok for en klub, der før ’har været der’ og ’har gjort det’.

Flere forskellige strategier er blevet kørt på banen, men alle har de været lige usandsynlige og drømmende og derfor håbløse. Mens alle de klubber, der overhalede Brøndby mere og mere blev drevet som større virksomheder, så holdt klubben fra Vestegnen stædigt fast i foreningskulturen.

I april 2016 lancerede klubben så deres nyeste strategi. Den hed 6.4 – en hyldest til året, hvor klubben blev stiftet. Jeg husker stadig, at jeg i Tipsbladet læste om strategien og tænkte, at de endelig havde skruet et program sammen, der var både realistisk og opnåeligt.

Journalisten Niels Lunde, der i dag er chefredaktør på Børsen, er ikke en herre, jeg traditionelt forbinder med sportsjournalistisk. Men det har i denne forbindelse nok været rigtig godt. For han griber tingene ad på en helt anden måde med ”Aktion aktion aktion”, end de fleste andre ville have gjort. Det er nemlig hans nysgerrighed, der råder, når han leder os igennem det første år med en ny (overraskende) træner og implementeringen af den nye strategi.

Og hvorfor skal dette så interessere andre end dem, der normalt interesserer sig for fodbold og Brøndby? Det ved jeg heller ikke, om det skal. Men stil jer selv dette spørgsmål: Hvordan kan du tage de samme spillere, den samme bane, den samme bold, de samme redskaber og værktøjer og den samme mængde talent og så pludselig vende bøtten om, så holdet begynder at vinde? Det er da interessant. Især hvis du fører den tanke ud i erhvervslivet, på arbejdspladserne og på institutioner rundt om i Danmark. Er det ikke?

Det er nemlig nøjagtigt det, den nye tyske træner, Alexander Zorniger, har formået at gøre. Med en målsætning som nummer seks i første sæson endte Brøndby faktisk med sølvmedaljer, og de kom også i pokalfinalen. I skrivende stund overvintrer Brøndby på 2.-pladsen i Superligaen i tæt kapløb med FC Midtjylland. Søndag 4. februar klokken 12.30 spiller Brøndby ottendedelsfinale i pokalturneringen i Parken mod FCK. Sidst de to hold mødtes her, vandt Brøndby 1-0.

Der er sket en masse i klubben og med holdet. I ”Aktion aktion aktion” får du en tæt og nær beskrivelse af, hvad der er sket, hvordan det kan lade sig gøre, og hvad vi som neutrale fans kan have at glæde os til fremover. Derfor kan du nyde denne bog – også selvom du ikke nødvendigvis er fan af Brøndby.

Aktion aktion aktion, Niels Lunde, Gyldendal, 352 sider, Oktober 2017.