// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Hesseldahl & Rehr: Det cubanske efterår
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Biografi, Graphic novel, Tegneserie

Hesseldahl & Rehr: Det cubanske efterår

Skrevet af den 23. maj 2017 – 07:20Ingen kommentarer

Sikken et liv! Jan Stage var i en menneskealder en af dansk journalistiks mest kontroversielle og farverige personer. Han dækkede konflikter over hele verden – fra min pure ungdom husker jeg artikler fra Balkan-krigene – og deltog yderst subjektivt også som aktiv part i en del af dem. Han døde i 2003.

I Det cubanske efterår rulles hans liv op som en veltegnet og velfortalt tegneserie (eller graphic novel, hvis man foretrækker den betegnelse). Jan Stage var en vanvittig interessant skæbne, en handlingens mand, der både kunne skrive og agere – dog ikke altid efter hverken datidens eller nutidens moralske normer. Det cubanske efterår emmer af stemning – og af fortvivlelse.

Tegneserien er ikke kun en beretning om Jan Stage selv, men også et kig ned i den revolutionære, internationale venstrefløjs meritter i 60erne og 70erne. Cuba, Bolivia, Tyskland. Det var en blodig tid, og der var få helte på nogen af siderne, heller ikke selvom såvel venstre- som højrefløjen senere helgenkårede mange af de involverede. Samtidig er det en fortælling om en bevægelses og en mands fallit.

Det er hans ven og forlagsredaktør Morten Hesseldahl, der har skrevet teksten, mens Henrik Rehr har tegnet til. Det er der kommet en virkelig interessant tegneserie ud af, skrevet, tegnet og fortalt i mol, om Jan Stages liv og levned. Det er er råt, men også kærligt portræt, af en mand, der gav alt – og som måtte leve med konsekvenserne. Fingrene lægges ikke imellem, og Jan Stages nedtur fylder lige så meget som hans ungdoms idealisme og drømme om en bedre verden.

Rehrs streg er realistisk, men drømmende. I sort/hvid som alle moralske dommere er det, med mange realistiske detaljer og så alligevel den magiske realisme i få, velvalgte strøg, der binder historie og historiefortælling sammen. Det er godt!

Tegneserieformatet er en spændende udfordring af de vante konventioner omkring biografier, men jeg synes det fungerer rigtig godt. Det passer til Jan Stages eftermæle, gør det muligt at illustrere det, der ellers havde krævet mange, mange ord og fortællingen om Jan Stage lever på hver side. Musikken, litteraturen, politikken, journalistikken – alt det, der kendetegnede ham og hans tid.

Der er dog også ulemper ved formatet, der måske gør det svært for nye læsere at følge med. Jeg er for ung til at have oplevet 60’erne og 70’erne, men er dog nogenlunde opdateret omkring venstrefløjens mere eller mindre velbegrundede excesser dengang. Det tænker jeg dog ikke, at ret mange yngre mennesker er (?), og tegneserien kræver altså en solid baggrundsviden for at forstå, hvad der foregår – og det er måske lidt synd, hvis formålet er at sikre at Jan Stage bliver husket (på godt og ondt) i de kommende generationer.

Hesseldahl & Sehr: Det cubanske efteår. 80 sider, Fahrenheit. 2016.