// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Tristan Donovan: Replay – The history of video games
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Hobby

Tristan Donovan: Replay – The history of video games

Skrevet af den 5. januar 2013 – 11:05Ingen kommentarer

Computerspillenes historie. Det lyder nok en kende tørt for de fleste, men Replay – The history of video games er bestemt ikke tør. Tristan Donovan formår at få en god historie ud af spil- og hardwarebeskrivelser, som ellers let kunne blive en ren opremsning af, hvilke spil der kom hvornår og på hvilken konsol. Computerspil er jo trods alt sjovest når de bliver spillet, ikke når de bliver snakket om. Men krydret med spiludviklernes egne historier og udsagn om både spillene og hinanden og industrien generelt, bliver computerspillenes historie pludselig interessant. Vidste du for eksempel at dynamikken i myretuer er både ide- og modelleringsgrundlag for spillet The Sims? Eller at Tetris blev opfundet af en russer?

Donovan starter for baggrundens skyld helt tilbage dengang i computerspillenes spæde barndom efter 2. verdenskrig, hvor spillene blev skabt til at illustrere de enormt pladskrævende og vanvittigt dyre computeres matematiske formåen. Underholdningen var således ment som en slags undervisning, selvom det nok primært var underholdningselementet den brede befolkning huskede. Den kommercielle udnyttelse af underholdningsværdien blev først sparket i gang da nogle studerende gav sig til at lege med mastodontmaskinerne på deres universitet. Bare for sjov. Og resten er jo så historie. Siden da er spilindustrien vokset til en gigant, i samspil med hardwareindustrien. For computerspillenes historie er i høj grad også en historie om den samhørende udvikling af de konsoller og computere, der spilles på.

Donovans bog udmærker sig ved at omfatte spil fra hele verden, fra alverdens producenter og på alle mulige medier. Dermed får læseren et overblik over hele industrien, og ikke kun over fx den amerikanske eller japanske del af den. Her er også mange andre aspekter at hente med hjem. Accepten af computerspil har ikke altid været lige stor – der er stadig frygt for den dårlige indflydelse computerspil kan have med al den vold og andre ubehageligheder, som spilleren udsættes for. Replay fortæller om, hvordan opfattelsen af computerspillene og deres gode eller dårlige indflydelse har ændret sig, og om hvad bevæggrundene for denne opfattelse har været.

Donovan slutter bogen af med en imponerende lang ’Gameography’ som lister alle de mest prominente spil og giver en lille forklaring af dem og deres kontekst. Han fortsætter med en ordforklaring til al den hardware han har talt om i bogen, og runder så af med en referenceliste, bare til dem der gerne vil læse videre. Alt sammen særdeles brugbart. Jeg savner dog en liste over de personer, der er nævnes i bogen, for der er mange af dem og de kan derfor godt være svære at huske. En sådan liste ville gøre en lang og kompleks bog lettere at læse.

I dag spiller langt de fleste både voksne og børn computer i en eller anden forstand, om det så en omgang Angry birds på telefonen eller Ipad´en eller en noget mere omfattende omgang World of Warcraft. Skoler bruger i stigende omfang computerspil som undervisningsmedie, og virksomheder begynder at bruge elementer fra spilverdenen i deres markedsføring. Det gør computerspillene til en vigtig, ja, spiller i vores hverdag, og det ser ikke ud til at ændre sig lige foreløbig, tværtimod. Den kontekst gør Replay interessant i sig selv. Bogen er en fornøjelse at læse, også selvom den ikke kan læses på en enkelt aften, for der er rigtigt meget information at absorbere. Men ingen computerspilsentusiast bør snyde sig selv for computerspillenes historie.

Tristan Donovan, Replay – The history of video games, Yellow Ant, 2010