// // // Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » David Beaty: The naked pilot – the human factor in aircraft accidents
Biografi

Roman

Krimi

Mad og drikke

Børnebog

Forside » Samfund

David Beaty: The naked pilot – the human factor in aircraft accidents

Skrevet af den 17. februar 2012 – 18:41Ingen kommentarer

Rigtig meget kan gå rigtig galt, når man er ude at flyve. På sin vis er det betryggende, at der sidder et menneske bag styrepinden, så der kan gribes ind, hvis de computere, der sørger for megen af flyvningen nu til dags, svigter eller opføre sig forkert. Omvendt er det også ofte netop mennesket, der er skyld i at det går galt.

Folk uden skyggen af flyskræk kan få sig en rigtig god læseoplevelse og blive klogere på den menneskelige faktors betydning for ikke bare luftfarten men også helt generelt.

Beaty peger på en række interessante fænomener, der ofte kan resultere i flyulykker. Et af dem er når piloterne udvikler et tunnelsyn, hvor de kun fokuserer på én ting og glemmer resten omkring dem. Et godt eksempel på dette var en DC-8′er, der i december 1978 styrtede ned kort før landing i Portland, Oregon. Kaptajnen var så fokuseret på problemerne med at få flyets understel foldet ud og låst, at han fuldstændig overhørte andenpiloten og mekanikerens advarsler om, at de havde foruroligende lidt brændstof. Så kun seks miles fra lufthavnen styrtede flyet ned, da man løb tør for brændstof. Otte passagerer og to besætningsmedlemmer blev dræbt. Det viste sig senere, at understellet havde det fint. Det var blot en defekt pære, der fik det til at se ud som om, at der var problemer.

Et andet fænomen handler om at man tror, at man har set noget. Og om hvordan man kollektivt i cockpittet overbeviser sig selv om, at man så det man troede man så. Et godt eksempel på det er også fra 1978. Under indflyvning til San Diego får besætningen på en Boeing 727′er besked på at holde øje med en lille Cessna-propelmaskine, som flyver rundt i området. Besætningen har øje på Cessna’en, men pludselig forsvinder den. De tror at flyet har passeret bag om dem. Men i virkeligheden ligger flyet lige foran dem, men netop den position gør, at flyet næsten ikke fylder noget på den blå himmel. Og så har vi kollisionen.

Et tredje fænomen handler om autoriteter i cockpittet og lysten til at sige autoriteterne midt i mod. Her er verdens største flyulykke på Tenerife i 1977 desværre et af de bedste eksempler. På grund af en bombesprængning i passagerterminalen i lufthavnen på Las Palmas var en lang række fly blevet omdirigeret til Tenerife. Her i blandt to Boeing 747 jumbojets fra PanAm og KLM. Efter lang ventetid havde KLM-flyets kaptajn pludselig travlt med at komme hjem til Amsterdam, så han kunne holde sig inden for kravene om hvor lang tid man må flyve ad gangen. En tyk tåge lagde sig pludselig over ferieøens lufthavn. Så da KLM-kaptajnen gav fuld gas kunne han ikke se, at PanAm-maskinen taxiede ned af startbanen. Andenpiloten var i tvivl om de reelt havde fået starttilladelse, men turde ikke sige kaptajnen imod. Han var nemlig intet mindre end selskabets chefpilot, der havde stor indflydelse på andenpilotens fortsatte karriereforløb i det hollandske selskab. Det endte med at koste intet mindre end 583 mennesker livet, da KLM-maskinen flyver hen over bagenden af PanAm-maskinen, der var ved at dreje fra startbanen og ind på en taxavej. Taget og haleroret bliver flået af og flyet bryder i brand. KLM-maskinen fortsætter i luften yderligere 150 meter, styrter ned og glider herefter 300 meter hen af landingsbanen.

Dette er bare et lille udvalg af de de fænomener som bogen gennemgår. Den giver samtidig en detaljeret gennemgang af stort set alle større flyulykker fra anden verdenskrig til 1991, hvor bogen udkom. Så ha’ eventuelt et glas stesolider lige ved hånden når du læser bogen.

David Beaty: The naked pilot – the human factor in aircraft accidents. Crowood Press, 1991. 310 sider.